داستان

دادگاه ناحیه‌ای ایالات متحده، ناحیه‌ی جنوب غربی، تامپی، آریزونا
پرونده‌ی شماره‌ی بی‌۱۹۲۹۴، قاضی جوآن کویاوا
شاکی: وایل ای. کایوت/ متهم: کمپانی اکمی‏[۱]‎

اظهاریه‌ی آقای هارولد شاف، وکیل آقای کایوت به شرح ذیل است:

بدین‌وسیله موکل بنده، آقای وایل ای. کایوت، ساکن ایالت آریزونا و ایالات مجاور، علیه کمپانی اکمی، تولیدکننده و عرضه‌کننده‌ی کالاهای مختلف، ثبت‌شده در دلاویر و فعال در تمامی ایالات، نواحی و سرحدات، اعلام شکایت می‌نماید و بابت جراحات بدنی، زیان‌های مالی و تالمات روانی ناشی از اقدامات و/یا اهمالات فاحش کمپانی مذکور، بر طبق زیربند آ، از بند ۲۰۷۲، از فصل ۴۷ از عنوان پانزدهم قوانین ایالات متحده، معطوف به مسؤولیت‌های تولیدکننده در قبال کالا، تقاضای غرامت دارد.

آقای کایوت اظهار می‌دارد که در هشتادوپنج مورد، کالاهایی از کمپانی اکمی (که از این پس «متهم» نامیده خواهد شد) خریداری نموده که به علت نقایص فنی یا برچسب‌های هشداردهنده‌ی نامناسب، موجب جراحات بدنی در ایشان گردیده است (رسید پستیِ کالاها به‌نام آقای کایوت، با عنوان «سند الف» تقدیم دادگاه محترم شده است). این جراحات، توانایی آقای کایوت برای گذران زندگی به‌عنوان یک شکارچی را موقتا مختل و محدود نموده‌اند و از آن‌جا که آقای کایوت شغل آزاد دارد و در استخدام هیچ شرکت، ارگان و سازمانی نیست، مشمول استفاده از بیمه‌ی حوادث کار نیز نمی‌شود.

آقای کایوت اظهار می‌دارد که در تاریخ ۱۳ دسامبر، یک دستگاه «سورتمه‌ی موشکی اکمی» را جهت تسهیل و تسریع فرآیند تعقیب شکار، از طریق پست از متهم دریافت نموده، آن را از صندوق چوبی مخصوص حمل خارج کرده و پس از رویت سوژه‌ی شکار در دوردست، نسبت به روشن‌کردنِ فتیله‌ی احتراق اقدام نموده است. ولی به‌محض گرفتنِ دستگیره‌ها، اسکیت با چنان شتاب ناگهانی و شدیدی به حرکت درآمد که موجب کش‌آمدنِ دست‌های ایشان به میزان بیست‌متر گردید. متعاقبا بقیه‌ی بدن آقای کایوت با جهشی مهیب به جلو پرتاب شد و ضمن ایجاد فشار شدید ماهیچه‌ای در ناحیه‌ی پشت و گردن، پاهای ایشان را در کسری از ثانیه به طرفین سورتمه رساند. سورتمه سپس با چنان سرعتی در افق ناپدید شد که تنها ردِ باریکی از دود جت به جا گذاشت و خیلی زود موکل بنده را شانه‌به‌شانه‌ی شکارش قرار داد. در آن لحظه، حیوانی که ایشان در حال تعقیبش بود، ناگهان به راست پیچید. آقای کایوت شدیدا تلاش کرد همین کار را بکند اما به علت ناکارآمدی سامانه‌ی فرمان سورتمه و نقص یا فقدان سامانه‌ی ترمز، موفق به انجام این مهم نشد. اندکی بعد، پیش‌رَوی لجام‌گسیخته‌ی سورتمه، موجب برخورد شدید آن به کناره‌ی یک صخره گردید. بدیهی است که در لحظه‌ی برخورد، آقای کایوت نیز سورتمه را همراهی می‌کرد.
 

ادامه‌ی این داستان را می‌توانید در شماره‌ی پنجاهم، آذر ۹۳ ببینید.

  1. ۱. کمپانی ساختگی مجموعه‌ی «كايوت و رودرانر» که آرم آن روی محصولاتی که کایوت برای شکار رودرانر استفاده می‌کند، دیده می‌شود.
    ‌این داستان در بيست‌وشش فوريه‌ي ۱۹۹۰ با نام Coyote vs. ACME در هفته‌نامه‌ي نیویورکر منتشر شده است.
    [⤤]