برنامه پایانی اولین دوره «جایزه داستان تهران» در قالب یک برنامه دو روزه سوم و چهارم دی‌ماه برگزار گردید. برنامه اصلی که مراسم اختتامیه و اهدای جوایز بود روز سوم دی‌ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار گردید و روز دوم به برنامه‌های جنبی جشنواره اختصاص یافت.

مراسم اختتاميه
۳ دی‌ماه ۱۳۹۳
سالن همایش‌های برج میلاد

DSCF3264
IMG_0728
IMG_0732
IMG_0733

مراسم اختتاميه نخستين جایزه داستان تهران شامگاه چهارشنبه سوم دي با حضور جمعی از مسئولین فرهنگی و هنری کشور، هنرمندان و نویسندگان پیش کسوت و علاقه‌مندان داستان نویسی در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزار و بيش از ۳۰۰ ميليون ريال جايزه نقدي ميان ۱۶ برگزيده اين رقابت تقسيم شد. از جمله نویسندگان و هنرمندان حاضر می‌توان به هوشنگ مرادی کرمانی، اصغر عبداللهی، جواد محقق، رضا فیاضی و مسعود فروتن اشاره کرد. مدیران برجسته فرهنگی و شهری از جمله مهدی ذاکری مدیر موسسه همشهری، جمال کامیاب مدیر سازمان زیباسازی شهر تهران، محمد مشاری مدیر گروه مجلات همشهری، محمد ایازی معاون سابق شهردار تهران و محمدرضا زائری مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی از حاضرین این برنامه بودند.

IMG_0719

اجراي مراسم پاياني جايزه داستان تهران را سروش صحت بر عهده داشت كه خود علاوه بر نويسندگي، كارگرداني و بازيگري دستي هم در داستان‌نويسي دارد و بسياري از دوستداران ادبيات داستاني با نوشته‌هاي او آشنا هستند.

DSCF3274

نخستين سخنران مراسم هم مهدي ذاكري مدير عامل موسسه همشهري بود كه با اشاره به برپايي جايزه داستان تهران گفت: بيش از ۲۰ نشريه در موسسه همشهری منتشر مي‌شود كه مجله فاخر و ارزنده داستان يكي از آن‌هاست و نخستين گام را در تبديل كردن همشهري به نهادی تأثیرگذار همين نشریه با برگزاری جایزه داستان تهران برداشت.

وی در ادامه درباره دليل نامگذاری جایزه داستان تهران افزود: شهر تهران با وجود برخورداي از بسیاری از مواهب والای شهری و استانداردها يك پايتخت، مانند برخی از شهرهای غربی چندان براي مخاطب ايراني شناخته‌شده نيست و در یادها نمانده است. هویت هر شهر را ادبیات و هنر آن می‌سازد و بر همین اساس، همكاران نشريه داستان همشهری اقدام به برپايي جایزه‌اي كردند كه هم ادبیات داستاني را گسترش بدهد، هم به افزایش مخاطبان ادبیات كمك كند و در پايان شهر تهران را به قهرمان قصه‌ها تبديل كند.

S0023296

جمال کامیاب مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران هم كه در برگزاري جايزه داستان تهران با موسسه همشهري و نشريه داستان همكاري كرده، در ادامه برنامه روي صحنه رفت و درباره نقش داستان و هنر و نوع نگاه انسان‌ها به شهر گفت: بسته به نوع نگاه ما به شهر تهران، نوع داستان و اثر هنری هم عوض مي‌شود. از اين رو، باید ببینیم نوع نگرش ما به شهر و به طور ويژه شهر تهران چگونه است. اين اتهام كه شهرها هنرمندان را بی‌هویت مي‌كنند از گذشته بوده و همچنان وجود دارد و ما بايد يكبار براي هميشه تکلیف خودمان را با این شهر مشخص کنیم.

IMG_0745

در بخش تقدير از يك نويسنده پيشكسوت كه به بزرگداشت قاسم هاشمی‌نژاد اختصاص داشت، نماهنگي از نویسنده کتاب «فیل در تاریکی» به نمايش درآمد و اصغر عبداللهي نويسنده قديمي به نمايندگي از هاشمي‌نژاد تنديس او را از دستان مينا فرشيدنيك دبير جايزه و سردبير همشهري داستان دريافت كرد. هاشمي‌نژاد به دلیل کسالت در سالن حضور نداشت.

IMG_0758

در ادامه فرشيدنيك گزارشی از ويژگي‌هاي جایزه داستان تهران به مخاطبان حاضر در سالن ارائه كرد. وی در ابتدا گفت: خوشحالم که بیش از ۱۰۰۰ نفر از نویسندگان و هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور، امشب به نام داستان اینجا گردهم آمده اند و این گردهمایی برای یک رویداد داستانی در کشور بی‌سابقه است.

او سپس افزود: مجله داستان بیش از چهارسال است که از سوی مؤسسه همشهری منتشر می‌شود و در طول این سال‌ها نویسندگان و هنرمندان مختلفی از طیف‌های فرهنگی و فکری متفاوت را گرد هم آورده که این وفاق در در تاریخ رسانه‌های ادبی کشور کم‌سابقه است. و جایزه داستان تهران با این ایده شکل گرفت که این وفاق و همدلی را به سطح جامعه تسری دهیم.

او گفت: شهر تهران ساکنین زیادی را از قوم‌ها و فرهنگهای مختلف کنار هم جای داده که در طول زندگی روزمره این تفاوت‌ها ممکن است به بروز تضاهایی منجر شود؛ اما داستان چون باب گفتگو و تعامل را باز می‌کند می تواند به عامل مهمی برای ایجاد تعامل و همدلی بین تمامی شهروندان بدل شود. آدم‌هایی که هر روز از کنار هم رد می شوند اگر داستان‌های هم را بدانند خیلی به هم نزدیکتر می شوند. شهر بی‌داستان، شهری ناامید است و جایزه داستان تهران با این ایده شکل گرفت که روایت‌های همه مردم ایران را از این پایتخت بزرگ ثبت و روایت کند.

فرشیدنیک سپس بیان کرد: در نخستین دوره برگزاری «جایزه داستان تهران» ۱۳۲۶ اثر از ۱۲۲۴ نویسنده به دبیرخانه این جایزه رسید که ۵۸ درصد نویسندگان این داستان‌ها ساکن تهران و بقیه ساکن دیگر شهرها بوده‌اند و نشان می‌دهد شهر تهران تنها به مردم ساکن تهران تعلق ندارد و همه ایرانیان از پایتخت خود روایتهایی دارند که باید بیان و ثبت شود. به علاوه ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان نخستین دوره این جایزه، نویسندگان جوان هستند که تا به حال سابقه داستان‌ نوشتن نداشته‌اند و این نوید بخش آن است که نسل جوان نویسندگان ایران به دغدغه های اجتماعی و زندگی شهری حساس هستند و میخواهند این تصاویر را در داستانهای خود ثبت کنند.

دبیر این جشنواره افزود: جایزه داستان تهران با ابتکار ماهنامه داستان همشهری پایه گذاری شد اما با پیشنهاد مدیر موسسه همشهری و با هدف همگرایی بین نهادهای فرهنگی پیش رفت. بدین ترتیب ما توانستیم با ایجاد هماهنگی بین این سازمانها و همسو کردن ظرفیت‌های موجود یکی از بزرگترین و درعین حال کم هزینه ترین جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی در کشور را برگزار کنیم.

دبیر نخستین «جایزه داستان تهران» گفت: از مجموع ۱۳۲۶ اثر رسیده به این جایزه، ۴۰ اثر به بخش نهایی راه یافت که در این مرحله سه اثر جوایز اصلی جشنواره را به دست آوردند، ده اثر مورد تقدیر قرار گرفتند و سه اثر جوایز جنبی را به خود اختصاص دادند.

IMG_0666
IMG_0771

در بخش تقدير از برگزيدگان، ابتدا جوایز جنبی جشنواره با موضوع حمل و نقل و برج میلاد با حضور مسولین این دو سازمان به برگزیدگان این بخشها اهدا شد.

IMG_0785

سپس در مرحله اهدای جوایز اصلی ابتدا علي خدايي رئيس هيات داوران به نمايندگي از ديگر اعضا روي صحنه رفت و بيانيه داوران را خواند. سپس با حضور دیگر داوران جشنواره مژده دقیقی، محمد کشاورز و بلقیس سلیمانی و به همراه هوشنگ مرادی کرمانی، جواد محقق و اصغرعبداللهی و برخی مسوولین، ۳ جایزه اصلی جشنواره و ۱۰ جایزه به آثار شایسته تقدیر به برگزیرگان اهدا شد.

site1

اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد:
رتبه نخست به مبلغ ۷۰ میلیون ریال به نسیم مرعشی برای داستان رود
رتبه دوم مبلغ ۵۰ میلیون ریال به آرش صادق بیگی برای داستان باران تابستان
رتبه سوم به مبلغ ۳۰ میلیون ریال به آیین نوروزی برای داستان آهنگ اجتماعی
آثار شایسته تقدیر به مبلغ ده میلیون ریال (به ترتیب حروف الفبا)
۱. آیدین ابراهیم پورضیایی برای داستان حوض پنجم
۲. محمدمیلاداحمدی برای داستان میله‌ای، صدفی، پروانه‌ای
۳. مژده الفت برای داستان شوالیه‌ها
۴. سینا دادخواه برای داستان دنیای مهرآمیز این چند نفر
۵. معین فرخی برای داستان کشش‌های آزاد
۶. رودابه کمالی برای داستان خانه‌ی هفت‌تیر
۷. سارا کنعانی برای داستان یک نامه‌ی خصوصی با مخاطب نامحدود
۸. رزیتا نصرتی برای داستان ترن
۹. نفیسه نصیران نجف آبادی برای داستان پرسه زنان، در شبهای دلمردگی
۱۰. بردیا یادگاریی برای داستان تهران عاشقت می‌کند

برندگان بخش جوایز جنبی

رتبه نخست جایزه ویژه حمل و نقل و ترافیک شهری به مبلغ ۴۰ میلیون ریال به مهدی ربی برای داستان باید روحش را بشناسی
رتبه دوم جایزه ویژه حمل و نقل و ترافیک شهری به مبلغ ۱۰ میلیون ریال به رزیتا نصرتی برای داستان ترن
برنده جایزه ویژه برج میلاد به مبلغ ۱۰ میلیون ریال خانم نازنین جودت برای داستان پنج خرده روایت از تهران

S0533360

بخش پایاني مراسم اختتاميه جايزه داستان تهران به اجراي زنده علیرضا قربانی اختصاص داشت.

برنامه های جنبی جشنواره

DSCF3410

روز دوم آیین پایانی اولین دوره جایزه داستان تهران با تور تهرانگردی شروع شد. از آنجا که در داستان‌های این جشنواره نمادهای شهر تهران و اماکن تاریخی این شهر از محورهایی بود که نویسندگان به آنها پرداخته بودند بازدید دسته جمعی برگزیدگان و هیات داوران جشنواره از برخی از این اماکن در روز متعاقب برگزاری اختتامیه از ابتکارات برگزار کنندگان این جشنواره بود.
در این تور یک روزه که با دیدار از بافتهای تاریخی شهر تهران شروع شد و به بازدید از برج میلاد پایان یافت. در طول این برنامه تهرانگردی که با هدف بازید از نقاط مهم شهر تهران برگزار گردید این فرصت هم فراهم شد تا شرکت کنندگان و داوران جشنواره بتوانند وقت بیشتری را کنار هم بگذرانند و جهت همکاری‌های بعدی باهم بیشتر آشنا شوند.

IMG_0917

برنامه‌های جنبی اختتامیه با برگزاری نشست مشترکی با حضور برگزیدگان، داوران و اعضای تحریریه مجله داستان ادامه پیدا کرد. در این نشست برگزیدگان، خود و اثر داستانی‌شان را معرفی کردند و به دعوت دبیر جشنواره دیدگاه‌ها و نظرات و پیشنهادات خود را درباره اولین دوره جایزه داستان بیان کردند. داوران نیز تحلیل‌های خود را از مجموع آثار رسیده بیان کردند و توصیه‌هایی به نویسندگان جوان و برگزار کنندگان ارائه دادند. مینا فرشیدنیک دبیر جشنواره ضمن جمع‌بندی این نظرات ابراز امیدواری کرد که با همکاری اهالی فرهنگ و نهادهای فرهنگی سال آینده شاهد برگزاری هر چه پربار‌تر دومین دوره جایزه داستان تهران باشیم.