ویژه نمایش

نگاهی ژرف و جسارتی چشم‌گیر لازم است که وقتی همه مفتون و مسحور پدیده‌ای تازه‌اند، کسی به گسترش افق‌های آن بیندیشد؛ وقتی صرفِ ثبت جهان واقعی روی صفحه‌ی تخت نگاتیو و کاغذ، هوش از سر حاضران و ناظران برده، کسی در پی آزمودن امکانات و قابلیت‌های این هنر و فن جدید باشد. میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی ملقب به صنیع‌السلطنه‌ی عکاس و فیلم‌ساز، چنین کسی بود.

عکس‌های میرزا ابراهیم‌خان را باید با هم‌دوره‌ای‌هایش، آنتوان سوروگین و میرزارضاخان عکاس‌باشی مقایسه کرد که هرکدام گونه‌هایی دیگر از عکاسی را پی می‌گرفتند. سوای مراسم رسمی و رویدادهای تقویمی، سوروگین به مردم‌شناسی علاقه داشت و میرزارضا در پی بالابردن کیفیت ثبت عکس بود. اما صنیع‌السلطنه راه دیگری می‌رفت. او شیفته‌ی بازتاب‌های فراواقعی دنیا در عکس بود. ساخت‌وسازها و فیگورها و سکانس‌هایی که جهانِ تصویری آن روز را گسترش می‌داد و برای بینندگان آن روز اعجاب‌انگیز بود. عکس‌های صنیع‌السلطنه، چیدمانی از آدم‌های واقعی در ترکیب‌‌بندی‌های غریب و گاهی فراواقعی است که بعضا شیطنت‌های ملی‌یسِ تردست را به‌یاد می‌آورد. میرزا ابراهیم به جز این ماجراجویی‌های فرمی، همواره در فکرِ تجربه‌ی روش‌های نوین در ثبت تصویر بود و دست آخر، یکصدوپانزده‌سال پیش در اوستاند بلژیک نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران، یعنی «مظفرالدین‌شاه و همراهان در هتل پالاس» را ثبت کرد. پس از آن، دستگاه فیلم‌برداری را با خود به ایران آورد و نخستین فیلم‌های ایرانی را با بازی درباریان مظفرالدین‌شاه آفرید. فیلم‌هایی که بارقه‌های سینمای آن روز جهان به وضوح درشان هویدا است.

52-VijeNamayesh3-Kham

نوردهی مکرر
«مردی که به خودش گل تقدیم می‌کند» یکی از عکس‌هایی است که در آن میرزا ابراهیم روی یک نگاتیو، دوبار نوردهی کرده و توانسته با تکرار سوژه در دو وضعیت مختلف، چیزی شبیه جلوه‌های ویژه ايجاد كند‌. شخص در تصویر به احتمال فراوان، مغرورمیرزا موثق‌الدوله است.


52-VijeNamayesh3-Khaam

بازتاب در گوی
در این تصویر، میرزا ابراهیم‌خان از یک گوی فلزی بسیار صیقلی و تمیز، به‌عنوان یک لنزِ زاویه‌ی باز استفاده کرده و توانسته جمعیت زیادی را مقابل در ورودی عمارت صاحبقرانیه در کادر دوربین بگنجاند. در صف حاضرین، مظفرالدین‌شاه نشسته و درباریان ایستاده‌اند تا شاه از دیگران قابل تفکیک باشد.

ادامه‌ی این مجموعه‌عکس را می‌توانید در شماره‌ی پنجاه‌ودوم، بهمن ۹۳ ببینید.

*‌ براي ديدن برش‌هايي از نخستين فيلم‌هاي عصر مظفري، نرم‌افزار واقعيت افزوده‌ی همشهري (هم‌افزا) را اجرا كنيد. راهنمای استفاده از نرم‌افزار در صفحه‌ی‌۴۶ قابل مشاهده است.