یادداشت سردبیر

دی‌ماه گذشته، دومین دوره‌ي جایزه‌ي داستان تهران به سرانجام رسید و آیین پایانی این جایزه با حضور جمع کثیری از نویسندگان و هنرمندان، مدیران فرهنگی و شهری، و علاقه‌مندان داستان‌نویسی برگزار شد و سی‌و‌هفت نویسنده‌ی برگزیده‌ي این دوره جوایز خود را در بخش‌های اصلی و جنبی دریافت کردند. به روال سال گذشته سه اثر برتر بخش اصلی را می‌توانید در ویژه‌نامه‌ي نوروزی ماهنامه‌ي داستان بخوانید و تعدادی دیگر از آثار برگزیده نیز در طول سال آینده در مجله منتشر خواهند شد.
جایزه‌ي داستان تهران با هدف تقویت جریان داستان‌نویسی شهری با تاکید بر آفرینش داستان‌های شهر تهران، به عنوان پایتخت ایران، پایه‌گذاری شد و داستان‌هایی که در این دوره‌ي جشنواره به دبیرخانه‌ي جایزه رسید، حاکی از این بود که این هدف تا حدود زیادی محقق شده است. تعداد آثار رسیده به این دوره‌ي جایزه‌ي داستان تهران، کیفیت این آثار و حضور چشمگیر نویسندگان حرفه‌ای در میان شرکت‌کنندگان نشان ‌داد جایزه‌ي داستان تهران در دومین دوره‌ي برگزاری، جایگاه خود را به عنوان یکی از معتبرترین جایزه‌های داستانی کشور تثبیت کرده است.
در این دوره‌ي جایزه‌ي داستان تهران ۱۳۶۲ نویسنده‌ي ایرانی از سراسر کشور و دیگر نقاط دنیا «تهران» را در داستان‌های خود ثبت و ماندگار کردند. داستان‌هایی که نه‌تنها تهران را صاحب گنجینه‌ای ارزشمند از روایت‌های داستانی می‌کند که با تقویت ساختار مکان‌مدار در داستان‌های فارسی، ذخیره‌ي ادبیات داستانی کشورمان را نیز غنی‌تر می‌کند.
گزارش مراسم اختتاميه دومين دوره‌ي جايزه داستان تهران را مي‌توانيد در صفحه‌ي ۲۴۸ اين شماره بخوانيد و بخش‌هايي از مراسم را با استفاده از سامانه‌ي هم‌افزا ببينيد.
مجله‌ي داستان همشهری امیدوار است به زودی جایزه‌ی داستان دیگر شهرهای سرزمین‌مان هم شكل بگيرد و در این جشن داستانی هر کدام از ما بتوانیم بار دیگر شهری را که دوست می‌داریم در داستان‌ها ببینیم.

درباره‌ي اين شماره
يك به مناسبت ماه بهمن و سی‌و‌هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بخش‌هایی از این شماره را به روایت‌هایی از روزهای انقلاب اختصاص داده‌ایم. در «گالری بهمن» و «چند قدم جلوتر» در بخش درباره‌ي زندگی نویسندگان هر دو اثر از شوری می‌نویسند که کودکان و نوجوانان را هم با جریان انقلاب همراه کرد. «هم‌صدایی» در بخش مستند مجموعه عکس‌های دیده‌نشده‌ای است از آن روزهای پر تب و تاب. در همین بخش «شَت‌دان» روايت‌هايی است از اعتصاب کارکنان شرکت ‌نفت در جزيره‌ی خارک، در ماه‌های منتهی به انقلاب اسلامي که در همراهی با اعتصابات عمومی شرکت نفت نقشی کلیدی در پیشبرد انقلاب ایفا کردند. آنچه در این روایت‌ها از زبان کارکنان شرکت نفت بیان می‌شود و شور و حالی که در آن روزها در این جزیره‌ي کوچک به دور از پایتخت و شهرهای بزرگ در جریان بود، ماه‌های پیش از انقلاب را از منظر دیگری روایت می‌کنند که کمتر شنیده و خوانده‌ایم.

دو در بخش روایت‌های داستانی دو روایت زمستانی داریم. «در حالت برف» تصاویری است از تهران برف‌پوش در میانه‌ي قرن گذشته و «زمستان سخت» برش‌هایی است از گزارش‌های هواشناسی از زمستان‌های تهران که در فاصله‌ي سال‌های ۱۲۳۱ تا ۱۲۳۵ شمسی در روزنامه‌ي وقایع اتفاقیه درج شده است.

سه روایت «و مرگ، ابر سیاهی بود» در بخش مستند به چند روایت از مه‌دود ۱۹۵۲ لندن می‌پردازد. رخدادی که به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه‌ی زیست‌محیطی تاریخ انگلستان در زمینه‌ي آلودگی هوا قربانیان زیادی به‌جا گذاشت و برای نخستین بار توجه رسانه‌ها و سیاستمداران را به‌طور جدی به پدیده‌ي آلودگی هوا در روند صنعتی شدن جلب کرد.

چهار در درباره‌ي داستان، دو متن خواندنی برایتان آماده کرده‌ایم. «مهندسان روح بشر» از پشت صحنه‌ی دنیای حرفه‌ای نویسندگی می‌گوید و «حق نوشتن» به بررسی این پرسش می‌پردازد که آیا داستان‌نویسان فقط حق دارند از تجربه‌های زیسته‌شان بنویسند؟ «نویسنده‌ها سعی دارند به درکی از جهان دست پیدا کنند و این کار را با نوشتن داستان انجام می‌دهند. ما از تجربه‌ی زیستی خودمان استفاده می‌کنیم، ولی چون این تجربه شامل همه‌ی آن چیزهایی است که در زندگی با آن رو‌به‌رو می‌شویم، بخشی‌اش استفاده از داستان‌های دیگرانی است که در زندگی ما وجود دارند.» علاقه‌مندان داستان‌نویسی را به خواندن این دو متن دعوت می‌کنم.

پنج ویژه‌نامه‌ي نوروزی امسال ماهنامه‌‌ي داستان در ۴۰۴ صفحه و به همراه لوح فشرده‌ي صوتی داستان همراه ۶ میانه‌ی اسفند روی کیوسک خواهد بود. داستان همراه ۶ حاوی تعدادی از داستان‌های ایرانی است که در طول شماره‌های گذشته در مجله منتشر شده‌اند و در این لوح فشرده‌ي صوتی، توسط نویسندگان‌شان برای شما بازخوانی می‌شوند