یادداشت سردبیر

بهار اول فروردین شروع نمی‌شود. بهار از اولین برگ‌ها از اولین شکوفه‌ها شروع نمی‌شود. بهار وقت خریدن تقویم سال جدید و جنبیدن مورچه‌ها و سهره‌ها هم شروع نمی‌شود.

بهار یک جایی توی سر آدم است. دقیقا وقتی شروع می‌شود که آدم دنبال نقطه‌ای برای تغییر می‌گردد. لحظه‌ای که فکر می‌کند از اول یک وقتی درس می‌خوانم، ورزش را شروع می‌کنم، دنبال کار دیگری می‌روم، پسرم را می‌برم کلاس آواز، ‌با همسرم ملایم‌تر حرف می‌زنم. عاشق می‌شوم. به خاطر همین بعضی‌ها در سال چند بهار دارند، بعضی‌ها هر چندسال یک بهار دارند و بعضی‌ها اصلا هیچ‌وقت بهار را نمی‌بینند؛ آن‌قدر که به خودشان و به کارهایشان مطمئن‌اند. بهار همین لحظه است. همین لحظه که آدم می‌فهمد زندگی‌اش چیزی کم دارد. چیزی را باید جا‌به‌جا کند، چیزی ر ا باید جلوی دست بگذارد.

تقویم و سبزه و هفت‌سین همه بهانه‌های این تغییرند. نشانه‌هایی که آدم‌ها برای خودشان می‌چینند تا یادشان بماند امروز روز موعود است.

این بهار که می‌آید برای همه، برای چندبهاره‌ها و کم‌‌بهاره‌ها، برای آن‌ها که تقویم سال نو خریده‌اند و نخریده‌اند، برای آن‌ها که منتظرند تا وقتش برسد و چیزی را جا‌به‌جا کنند یا آن‌ها که فکر می‌کنند همه‌چیز زندگی‌شان به روال است، یک پیغام بیشتر ندارد. بروید و برگ‌ها و مورچه‌ها و سهره‌ها را ببینید. هیچ‌کدام چیزی که قبلا دیده بودید نیستند.

درباره‌ی این شماره

یک به روال هرسال ویژه‌نامه‌ی نوروزی ماهنامه‌ی داستان علاوه بر افزایش حجم، با دو هدیه همراه است. اولی لوح فشرده صوتی داستان همراه ۶ است؛ سیزده داستان از نویسندگان ایرانی که پیش از این در مجله منتشر شده و حالا می‌توانید آن‌ها را با صدای نویسندگان‌شان بشنوید. از نویسنده‌ی محبوب کشورمان هوشنگ مرادی‌کرمانی تشکر ویژه‌ای داریم که با وجود طی کردن دوران نقاهت بعد از عمل جراحی، به دلیل دلبستگی‌شان به مجله‌ی داستان و مخاطبانش، با خواندن یکی از داستان‌هایشان در این مجموعه ما را همراهی کردند. برای ایشان آرزوی سلامتی کامل داریم.

امیدواریم داستان همراه ۶ نیز مانند داستان‌های همراه قبلی همسفر گردش‌ها و مسافرت‌های نوروزی‌تان باشد.

هدیه‌ی دوم یک هفت‌سین شاعرانه است که در شروع هفت بخش مجله به جای دیوایدرهای معمول داستان نشسته. هفت شعر بهارانه از شاعران معاصر ایران (احمدشاملو، بیژن جلالی، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، بیژن نجدی، سلمان هراتی و قیصر امین‌پور) که حال و هوای بهاری را در سراسر مجله گسترده‌اند. در کنار طراحی ویژه‌ی این صفحات شعر، در بخش‌های مختلفی از مجله هم با تغییراتی در صفحه‌آرایی برخی از مطالب سعی کرده‌ایم این ۴۱۲ صفحه را برایتان دیدنی‌تر و خواندنی‌تر کنیم.

دو «ترقه‌ها زیر باران» یادداشتی است بهاری از احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده‌ی بزرگ کشورمان، که امسال در دومین دوره‌ی جایزه‌ی داستان تهران به پاس یک عمر فعالیت ادبی و انعکاس تهران در آثارش مورد تقدیر قرار گرفت. احمدی در این نوشته خوانندگان داستان را به تصاویر شاعرانه‌ای از بهار مهمان کرده‌است.

سه همان‌طور که می‌دانید دومین دوره‌ی «جایزه داستان تهران» در دی ماه گذشته به سرانجام رسید و داستان‌های برگزیده معرفی شدند. به روال سال گذشته سه داستان نخست را در شماره‌ی نوروزی مجله‌ی داستان می‌خوانید و در شماره‌های سال آینده دیگر داستان‌های برگزیده را منتشر خواهیم کرد.

چهار متن‌های «پرونده‌ی دولتیان» و «برادران غریب» در بخش روایت‌های داستانی هر دو برای نخستین بار است که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند و پیش از این جایی منتشر نشده‌اند. «پرونده‌ی دولتیان» یکی از نمونه‌های جدید و متفاوت تذکره‌نویسی از دوران قاجار است که علاوه بر ارزش تاریخی، از نظر داستانی و روایی هم متنی پیشرو در شخصیت‌پردازی محسوب می‌شود. «برادران غریب» گزیده‌ای‌است از یکی از داستان‌های عصر صفوی با عنوان«خواجه‌ی سگ‌پرست» که مجموعه‌ای از روایت‌های شفاهی جذاب و خواندنی زمانه‌اش را در خود دارد. امیدوارم از خواندن این متن‌ها که استنساخ و تنظیم آن‌ها نتیجه‌ی تلاش چندین ماهه‌ی دوستان بخش روایت‌های داستانی است لذت ببرید.

پنج در ادامه‌ی روند ایجاد ارتباط محتوایی میان بخش‌های مختلف مجله، در این شماره‌ی مجله ترجمه‌ی جدیدترین داستان آریل دورفمن، نویسنده‌ی آرژانتینی را به قلم مترجم ارزشمند کشور، عبدالله کوثری می‌خوانید. در بخش درباره‌ی داستان نیز گفت‌و‌گویی با دورفمن را درباره‌ی این داستان منتشر کرده‌ایم که به بازخوانی داستان کمک می‌کند.

شش در پایان خوش نوروزی امسال دو «داستان امدادی» برایتان تدارک دیده‌ایم. یک پاراگراف شروع داستان را در اختیار دو گروه چهارنفره از نویسندگان قرار دادیم تا این شروع واحد را در دو ژانر طنز و وحشت گسترش دهند. روال کار به این صورت بود که هریک از نویسندگان بخشی از داستان را پیش برده‌اند و ادامه‌ی داستان را به نویسنده‌ی بعدی سپرده‌اند. مجموع تلاش‌های این دو گروه را در دو داستان با عنوان‌های «سرنوشت دوگانه‌ی کریم» در بخش پایان خوش بخوانید و نظرتان را درباره‌ی داستان‌ها با ما درمیان بگذارید.

هفت صفحات بازتاب در این شماره سه بخش را دربرمی‌گیرند. بخش اول را به انعکاس نظرات شما درباره‌ی مجموع شماره‌های سال گذشته اختصاص داده‌ایم. بخش دوم مجموعه‌ای از داستان‌گرافی‌های شما از جلدهای مجله در سال۹۴ است و بخش سوم نتایج نظرسنجی‌های پیامکی سال گذشته‌ی داستان است. در این بخش می‌توانید مطالبی را که در بخش‌های درباره‌ی زندگی، داستان و روایت‌های مستند سال گذشته بالاترین آراء مخاطبان مجله را به دست آورده‌اند ببینید.

نوروزتان داستانی

۲ دیدگاه در پاسخ به «نقطه شروع»

  1. فاطمه -

    عالیه.فقط یه سوال داشتم چطور و کجا میتونم شماره ی کامل مجله تون رو دریافت کنم؟؟؟

    1. داستان -

      سلام
      توزيع مجله از امروز شروع ميشه و مي‌تونين از دكه‌هاي روزنامه‌فروشي و كتاب‌فروشي‌هاي معتبر خريداري كنيد.