مجسمه‌ی ابوالهول در کنار اهرام سه گانه در جیزه پیش از اکتشافات و حفاری‌هایی که […]

روایت × تصویر

عکس‌های دوست‌محمد خان معيرالممالک در سفر به مصر

بنیان‌های مصر مدرن با اصلاحات نظامی، اقتصادی و فرهنگی محمدعلی پاشا در ابتدای قرن نوزدهم گذاشته شد و ترکیب این فضای جدید با تاریخ و فرهنگ کهن سرزمین فراعنه، که به مدد انبوه کاوشگران و باستان‌شناسان غربی هر روز نشانه‌های جدیدی از آن از زیر شن‌های صحرا بیرون می‌آمد، جذابیتی بی‌نظیر برای مصر پدید آورد. پس دیری نپایید که موزه‌های باستانی و هتل‌های باشکوه که بعضی‌هایشان در دنیای آن روزگار نظیر نداشت یکی‌یکی در قاهره و اسکندریه و جیزه سر برآورد تا جهانگردان و دانشمندان و سرمایه‌داران را از اقصی‌نقاط جهان به لولای سه‌قاره بکشاند و در آنجا آن‌ها را با استقبال مصریانی روبه‌رو کند که رونق کشورشان تشنه‌ی پول‌های این میهمانان تازه‌وارد بود.
یکی از این گردشگران ثروتمند، دوست‌محمد خان معیرالممالک، داماد جوان ناصرالدین‌شاه بود که پس از مرگ پدرش ـ خزانه‌دار و رئیس ضرابخانه‌ی کشورـ از سر بی‌علاقگی به امور حکومتی و ادامه‌ی مشاغل موروثی، بی‌خبر از کشور خارج شد و مدتی مقیم مصر بود. معیرالممالک از ابنیه‌ی باستانی مصر بازدید کرد و به تماشای موزه‌های تازه‌تاسیس رفت و از آنجايی که علاقه‌ی ویژه‌ای به هنر عکاسی داشت، خیلی از لحظات این سفر را مثل سفرهای امروز و حتی با ژست‌هایی شبیه مسافران امروز با دوربین ثبت کرد. تصاویری که در ادامه می‌بینید نمونه‌هایی ازهمين عکس‌ها است در سیاحت مصر.

 مجسمه‌ی ابوالهول در کنار اهرام سه گانه در جیزه پیش از اکتشافات و حفاری‌هایی که منجر به بیرون آمدن کل مجسمه از زیرخاک شد.  معير‌الممالك بر سینه‌ی مجسمه نشسته و رئيس گمرك‌خانه‌ي بندري ایران در مصر در پایین ایستاده است .
مجسمه‌ی ابوالهول در کنار اهرام سه گانه در جیزه پیش از اکتشافات و حفاری‌هایی که منجر به بیرون آمدن کل مجسمه از زیرخاک شد. معير‌الممالك بر سینه‌ی مجسمه نشسته و رئيس گمرك‌خانه‌ي بندري ایران در مصر در پایین ایستاده است .

معیرالممالک به همراه تنی چند از بانوان اروپایی در کنار در ورودی هرم بزرگ خوفو  مردی که در درگاه ایستاده است رئيس گمرك‌خانه‌ي بندري دولت ایران در مصر است.
معیرالممالک به همراه تنی چند از بانوان اروپایی در کنار در ورودی هرم بزرگ خوفو
مردی که در درگاه ایستاده است رئيس گمرك‌خانه‌ي بندري دولت ایران در مصر است.

نمای ورودی موزه‌ي آثار باستانی مصر درمنطقه‌ي ازبکیه‌ي شهر قاهره در تصویر معیرالممالک چتری سفید در دست دارد و  فردي كه در درگاه ایستاده، رئيس گمرك‌خانه‌ي بندري ایران در مصر است .
نمای ورودی موزه‌ي آثار باستانی مصر درمنطقه‌ي ازبکیه‌ي شهر قاهره
در تصویر معیرالممالک چتری سفید در دست دارد و فردي كه در درگاه ایستاده، رئيس گمرك‌خانه‌ي بندري ایران در مصر است .