پل عراق ساخته‌شده در عصر قاجار. این پل بر رودخانه‌ی زرجوب بنا شده بود و […]

روایت × تصویر

بناهای ازدست‌رفته‌ی رشت

رشت در طول عمر نسبتا طولانی خود گرفتار زمین‌لرزه‌ها و آتش‌سوزی‌های بسیاری شده است. اتفاقاتی که گاه و بی‌گاه قسمتی از شهر را به توده‌ای خاکستر و تلی الوار بدل می‌کرد. قرار گرفتن رشت در مسیر صادراتی ایران در عصر صفوی طمع بسیاری را سبب می‌شد و در جنگ‌های شهری بخشی از عمارت‌های قدیمی و کهنسال از بین می‌رفت. به‌جز این، هوای همیشه مرطوب و اغلب بارانی، به سبب همجواری با دریای خزر و جنگل‌های انبوه، بناهای مستحکم را نابود می‌کرد. آنچه هم دوام می‌آورد یا بازارهای تو در تو بود که زندگی در آن جریان داشت یا عمارات دیوانی و دولتی که به دستور حکومت هر از چندی ترمیم می‌شد. برخی از همین عمارت‌ها هم، مانند دارالحکومه‌ی رشت، بر اثر بمباران‌های مستبدین یا نیروهای خارجی برای همیشه تخریب شد. بندرگاه‌های جدید با امکانات فراوان بندرهای کوچک شهر را متروک ساخت و کارخانه‌های عظیم پارچه‌بافی جای کارگاه‌های ابریشم‌کشی عهد قاجار را گرفت. آخرین مرحله از پوست‌اندازی شهر را باید مربوط به یکصد سال گذشته دانست که در آن بسیاری از عمارت‌های قاجاری تخریب شد و برجای آن‌ها ساختمان‌هایی با اسلوب مدرن بنا شد که می‌تواند مدت‌ها پابرجا بماند. آنچه در رشت امروز بیشتر جلب نظر می‌کند، مانند بسیاری از شهرهای دیگر، یاد و خاطره‌ی بناهایی است که روزگاری بخشی از هویت شهر را می‌ساخته‌ و امروزه اثری از آن بر جای نمانده است.

پل عراق ساخته‌شده در عصر قاجار. این پل بر رودخانه‌ی زرجوب بنا شده بود و راه ورودی به رشت بود. این بنا بعدها با احداث جاده‌ی رشت تخریب شد.

بازار ساغری‌سازان در شهر رشت. در تصویر، مسجد ساغری‌سازان و گلدسته‌ی آن دیده می‌شود اما امروزه از مناره‌ی آن اثری به جا نمانده است. این مناره بعد از زلزله‌ی سال ۱۳۶۹ از بیم فروریختن تخریب شد.

بناهای سبزه‌میدان رشت در زمان حکومت سلسله‌ی تجاسبی ساخته شد اما برخی آن‌ها را از بناهای دوران صفوی می‌دانند. بعدها در دوران حکومت محمدولی‌خان سپهدار اعظم تبدیل به باغ ملی شد. این بنا و دروازه‌های مشهورش در سال ۱۳۱۰ شمسی تخریب شد.

باغ صفا از بناهای خاندان میرزا عبدالوهاب مستوفی بود. در میان این باغ، در سال ۱۲۰۷ شمسی عمارتی ساخته شد که به عمارت باغ صفا مشهور شد و بعدها با آتش‌سوزی از میان رفت.