علیرضا زال (برگزیده)

فراخوان عکس

نتيجه‌ی دومين فراخوان عکاسی برای داستان

در مقايسه با مسابقه‌ي اول، دومين مسابقه‌ي عكاسي براي داستان مهلت كوتاه‌تري داشت، داستانش دشوارتر بود و خوانندگان كمتري هم در آن شركت كردند اما درمجموع عكس‌هاي ارسال‌شده از نظر مضمون و اجرا، كيفيت بهتري داشتند. داستان «مسافرت نويد» را كمي با ترس‌ولرز به مسابقه گذاشتيم چون در خوانش اول به‌سختي تصوير عينيِ چشم‌گيري در ذهن باقي مي‌گذارد و ترجمه‌ي آن به زبان عكس نيازمند مزه‌‌مزه‌ كردنِ حس‌وحال داستان و ذهنيتِ خاص راوي است. اما بعضی ايده‌ها و راه‌حل‌هاي شما براي پل‌زدن بين متن و عكس، چشم‌گير و غافلگيركننده بود و در چند مورد آن‌قدر خوب اجرا شده بودند كه اگر در زمان چاپ «مسافرت نويد» به آن‌ها دسترسي داشتيم، براي عكسِ داستان انتخاب می‌شدند.

از مجموعِ پنجاه‌وسه شركت‌كننده‌ی فردی و گروهی در مسابقه‌ي دوم، بعد از سه مرحله غربال، پانزده گزينه به داوري نهايي راه پيدا كردند. راي‌گيري بين اين گزينه‌ها به‌وسيله‌ي گروه عكس، سردبير، مدير هنري و نويسنده‌ي داستان (آيين نوروزي) انجام شد و درنهايت سه‌نفر، برگزيده و شش‌نفر شايسته‌ي تقدير شناخته شدند. درباره‌ي داوريِ مسابقه، اين نكته را دوباره يادآوري مي‌كنيم كه معيار قضاوت، تركيبي است از كيفيتِ ايده (اين‌كه چه ‌روش و رويكردي براي ترجمه‌ي مضمون و اتمسفرِ داستان به زبان تصوير در نظر گرفته شده) و كيفيت اجرا (اين‌كه اين ايده، چقدر خوب به عكس تبديل شده است). به‌خصوص در مورد اول، سليقه و سابقه‌ي مجله‌ در انتخاب عكس براي داستان‌ها و متن‌ها حاضر و موثر است. بنابراين شكل داوري و نتايج آن با رقابت‌هاي عكاسي متفاوت خواهد بود و اميدواريم اين تفاوت براي كساني كه نحوه‌ي انتخاب عكس‌ را براي متن‌هاي مجله ديده‌اند، قابل درك باشد.

نكته‌ي آخر هم اين‌كه لطفا مهلت زمانيِ فراخوان‌ را رعايت كنيد. چندنفر از شركت‌كنندگان آثارشان را بعد از موعد ارسال كردند كه به داوري نرسيدند درحالي‌كه حداقل مي‌توانستند در ميان شايستگان تقدير حضور داشته باشند. منتظر عكس‌هاي شما در مهلت اعلام شده‌ي مسابقه‌ي سوم هستيم!

علیرضا زال (برگزیده)

علیرضا زال (برگزیده)

هواپيما عنصر مستقيمي براي نمايش سفر است اما اين شكل از تركيب با نقشه‌ي تهران، لايه‌ي ديگري به عكس اضافه مي‌كند كه اجراي خوب و تميز عليرضا زال هم در آن بي‌تاثير نيست.
 
 
 

فاطمه غفاری (برگزیده)

فاطمه غفاري (برگزیده)

يك اجراي خوب از ايده‌اي مستقيم. تصوير عكس روي در يخچال جزو معدود تصویرهای واضح و صريح داستان است كه چند شركت‌كننده‌ی ديگر هم به آن پرداخته بودند اما اجراي فاطمه غفاري، ترجمه‌ي بهتري براي نوستالژيِ سياهِ داستان بود.
 
 
 

مريم گلدار (برگزیده)

مريم گلدار (برگزیده)

و بالاخره پديده‌ي مسابقه‌ي دوم كه اثرش هرچند در دنياي عكاسی، فرم و ايده‌ي ديده‌شده‌اي دارد اما انتخاب و اجراي آن براي ترجمه‌ي تصويريِ اين داستان، بسيار هوشمندانه است.
 


اعظم شادپور (تقدير)

 
 
 

نیکو فراهانی (تقدير)

 
 
 

حمید شنبه‌زاده (تقدير)

 
 
 

امید نوذری (تقدير)

 
 
 

پدرام کازرونی (تقدير)

 
 
 

الهه شریفی (تقدير)

الهه شریفی (تقدير)

 
 
 

یک دیدگاه در پاسخ به «سوژه: مسافرت نوید»

  1. تیموری -

    عکس های برگزیده واقعا خوب و قوی هستند
    اما یکی دو تا از عکس های تقدیر شده ربط چندانی ب موضوع و فضای داستان ندارند !
    موفق باشید
    با تشکر از مجله عالی تان