یادداشت سردبیر

داستان زمستان‌بردار نیست. چندسالی است که زمستان‌های ما در تحریریه‌ی داستان بهاری‌اند. از میانه‌ی دی‌ماه که شماره‌ی بهمن را روانه‌ی چاپ‌خانه می‌کنیم و دست‌به‌کار تدارک ویژه‌نامه‌ی نوروز می‌شویم، بهار یک‌باره در فضای تحریریه سرریز می‌شود و ما دیگر عادت کرده‌ایم شبیخون این حجم را پیش‌بینی کنیم. روزهای زمستانی از کوچه که پا به تحریریه می‌گذاریم، هما‌‌‌ن‌طور که داریم چکمه‌هایمان را روی پادری پاک می‌کنیم و دانه‌های برف را از پالتوهایمان می‌تکانیم، یک‌باره هوای بهاری گرم‌مان می‌کند. بیرون، از برف سپیدپوش است و ما در تحریریه عکس‌ها و تصاویر رنگ‌به‌رنگ نوروزی را دست‌به‌دست می‌کنیم. بی‌وقفه ‌کار می‌کنیم اما ‌توی خیال‌مان در نوروز به‌سر می‌بریم و این‌که آدم‌ها در آن حال‌وهوا دوست دارند چه داستان‌هایی بخوانند. در خبرها می‌شنویم جاده‌ها از برف بند آمده‌اند و ما به نویسند‌ه‌هایی که دوست‌شان دارید،‌ سفارش می‌دهیم درباره‌ی سفر بنویسند. ویژه‌نامه‌ی نوروزیِ داستان، هر سال در این حال‌وهوا شکل می‌گیرد و بهار را دو سه ماه زودتر از موعد به تحریریه‌ی ما و در آستانه‌ی نوروز، به خانه‌های شما می‌آورد. امیدوارم حاصل این تلاش جمعیِ دوماهه‌ی تحریریه‌ی داستان را دوست داشته باشید.


درباره‌ی اين شماره:

یک در ویژه‌نامه‌ها بنایمان بر این است که یک موضوع محوری داشته باشیم و در تمام بخش‌های مجله، از داستان قرآنی گرفته تا پایان خوش مطالبی را به آن اختصاص دهیم. در ویژه‌نامه‌ی یلدا موضوع محوری‌مان شب بود و در ویژه‌نامه‌ی پیش رویتان، به‌خاطر همراهیِ دیرینه‌ی عید و تعطیلات نوروزی با گردش و مسافرت، این موضوع محوری سفر است. در بخش درباره زندگی روایت‌های کامیلو خوسه سلا و دیوید سدریس، در بخش داستان، «شناور» و «آخرین چیزی که لازم داریم»، در بخش مستند، دو روایت شغلی که به‌ترتیب خاطرات یک مدیرفروش سایت رزرو هتل‌ و راهنمای تور را شرح می‌دهند، به‌علاوه‌ی یک تجربه‌ی این شماره که به چند روایت از ماجراهای سفر اختصاص دارد، با این رویکرد برای شما فراهم شده‌اند. اگر عید امسال شما هم مسافرید این داستان‌هاو روایت‌ها احتمالا با حال‌وهوایتان سازگارترند.

دو ماه‌نامه‌ی داستان در طول این چهل‌ودو شماره درکنار نوآوری‌های فرمی و محتوایی در این دو مسیر نیز جریان‌ساز بوده: نخست معرفی نسلی نو از نویسندگان به مخاطبان داستان و بازار نشرکه تابه‌حال سی و پنج نفر از این نویسندگان‌ نو با آثارشان در مجله‌ی داستان به خوانندگان معرفی شده‌اند. و دوم، معرفی برخی چهره‌های موفق و کمتر شناخته شده‌ی ادبیات جهان به مخاطبان ایرانی؛ چهره‌هایی که اغلب باوجود این‌که در سطح بین‌المللی از اعتبار بالایی برخوردار بوده‌اند از برخی‌شان تابه‌حال هیچ اثری در ایران ترجمه نشده و از برخی دیگر گاه تنها یک داستان یا یک کتاب منتشر شده است و مخاطبان ایرانی‌آن‌چنان که باید،فرصت آشنایی با آثار این نویسندگان را نیافته‌اند. از جمله‌ی این چهره‌ها می‌توان به دیوید سدریس، آرتور کریستال،تی‌سی بویل، استیون میلهاوسر و جاناتان فرنزن اشاره کرد که در شماره‌های گذشته‌ی داستان، آثاری از آن‌ها در بخش‌های مختلف مجله منتشر شده است. در این شماره با همین رویکرد به سراغ کامیلو خوسه سلا رفته‌ایم. نویسنده‌ای که برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی و دیگر جوایز معتبر جهانی است ولی از او تابه‌حال تنها یک رمان در ایران منتشر شده است. برای آشنایی بیشتر مخاطبان ایرانی با این نویسنده، در این شماره هم‌زمان در دو بخش، آثاری از او منتشر کرده‌ایم: در بخش «درباره زندگی» برشی از سفرنامه‌ی مشهور او باعنوان «سفر به آلکاریا»که معروف‌ترین سفرنامه‌ی اسپانیولی‌زبان لقب‌گرفته و گفت‌وگویی در بخش درباره داستان که جزئیاتی جذاب و خواندنی درباره‌ی شخصیت و عادت‌های نویسندگی‌ این داستان نویس را پیش چشم مخاطبان قرار می‌دهد.

سه به نویسندگان نو و علاقه‌مندان داستان‌نویسی پیشنهاد می‌کنم «لولای داستانی» را در بخش درباره داستان از دست ندهند. در این متن، علیرضا محمودی ایرانمهر یک تکنیک پرکاردبرد داستانی را با مثال‌هایی از رمان‌های برجسته شرح می‌دهد که چه برای داستان‌نویسان و چه برای خوانندگان داستان، خواندنی و آموزنده است. ماه‌نامه‌ی داستان از متن‌های مشابه استقبال می‌کند،از مقالاتی که با زبانی ساده، با مثال‌هایی روشن و تصویرهایی زنده، فنون و ترفندهای داستان‌نویسی را به‌صورت کاربردی برای مخاطبانی که جویای توصیه‌های داستان‌نویسی هستند، بازگو می‌کنند.

چهار در پایان خوش این شماره، طنزی داریم با مضمون طالع‌بینی داستان‌نویسی، ویژه‌ی شماره‌ی نوروز. چه از طرفداران پروپاقرص کتاب‌ها و صفحات طالع‌بینی باشید چه از آن دسته مخاطبانی که دغدغه‌های نوشتن دارید و چه خواننده‌ای که صرفا می‌خواهید از خواندن یک طنز ناب لذت ببرید، خواندن این متن را از دست ندهید چراکه اوقات خوشی را برایتان رقم خواهد زد.

پنج به قول‌مان وفا کردیم و لوح فشرده‌ی صوتی داستان همراه ۲ با سیزده داستان، عیدی ماست به شما مخاطبان همراه داستان. اگر از آن‌هایی هستید که بهار در خانه بند نمی‌شوید و به دشت و صحرا می‌زنید خیال‌تان جمع که به تعداد روزهای تعطیلات نوروزی داستان برای شنیدن دارید.

شش به روال هرسال، شماره‌ی اردیبهشت کمی دیرتر از اول ماه توزیع می‌شود. بنابراین ابتدای ماه منتظرش نباشید.

هفت و سخن آخر این‌که امسال هم مثل هر سال فراموش نکنید به آن‌هایی که دوست‌شان دارید، داستان عیدی بدهید.

نوروزتان مبارک و بهارتان خوش.