یادداشت سردبیر

آشپزی و داستان‌نویسى بسیار به هم شبیه‌اند، در هر دو مواد اولیه نقش مهمی بازی می‌كند و میزان و تركیب مواد اهمیت دارد و مهارت در هر دو تکرار و صبوری و بارها دور ریختن و از اول ساختن می‌خواهد. آشپزی و داستان‌نویسى بسیار به هم شبیه‌اند، برای هر دو هزاران كتاب آموزشی نوشته شده كه اغلب خواندن خط‌به‌خط‌شان و رعایت جزء به جزء اصول آموزشی‌شان راه به جایی نمی‌برد و نتیجه‌ی کار به یادمان می‌آورد غذاهای بی‌نقصی که خورده‌ایم و داستان‌های به‌یادماندنی‌ای که خوانده‌ایم محصول چیزی بیش از گرم گرم وزن كردن مواد بر اساس دستورات پخت یا كلمه كلمه پیش بردن یك پاراگراف بر اساس اصول داستان‌نویسی بوده‌اند. آشپزی و داستان‌نویسى بسیار به هم شبیه‌اند، در هر دو آدم‌هایی پیدا می‌شوند كه فارغ از معیارهای مرسوم و بی‌توجه به محدودیت‌ها، جسورانه دست به نوآوری‌های نامتعارفی می‌زنند که محصول را هرچند مناقشه‌برانگیز ولی منحصربه‌فرد و حتی ماندگار می‌کند. آشپزی و داستان‌نویسی بسیار به هم شبیه‌اند چرا که همه‌مان دست کم یک بار با خواندن یک داستان خوب و تجربه‌ی خوردن یک غذای خوشمزه با خودمان فکر کرده‌ایم چرا من یک بار نوشتن را و پختن را تجربه نکنم و آن‌قدر از دیدن این محصول حرفه‌ای لذت برده‌ایم که فراموش کرده‌ایم پشت عمل آمدن این نتیجه‌ی نهایی چند بار خط زدن و دور ریختن قالب و شستن ظرف و از اول بار گذاشتن بوده.
و نهایتا آشپزی و داستان‌نویسی بسیار به هم شبیه‌اند چرا که هر چقدر هم در یکی از این دو حرفه‌ای باشیم، در دنیایی با این‌همه آشپز و نویسنده‌ی خوب که روزبه‌روز هم تعدادشان بیشتر می‌شود، لحظاتی می‌رسد که با خودمان فکر می‌کنیم آیا هنوز طعمی جدید و تصویری ناب برای چشاندن به مخاطب باقی مانده است؟

درباره‌ی این شماره:

يک گردآوری شماره‌ای با موضوع غذا از ایده‌های قدیمی ما در تحریریه‌ی داستان بود. موضوعی پررنگ‌ولعاب و پرجزئیات که هرچند ساده و روزمره به نظر می‌رسد اما همین ویژگی سراغ آن رفتن را سهل و ممتنع می‌کند. چرا که پیدا کردن و کنار هم چیدن نوشته‌هایی ناب از این موضوع روزمره كه روایت‌هایی داستانی و خواندنی و ماندگار به دست دهند کاری دشوار بود. تحقق این ایده نهایتا برای شماره‌ی یلدای امسال مجله‌ی داستان عملی شد. همزمانی انتشار شماره‌ی دی‌ماه با سنت دیرینه‌ی دورهم‌نشینی شب یلدا و سفره‌های رنگارنگ ایرانیان در این شب بلند سال، بهانه‌ی اصلی ما برای یکی کردن ویژه‌نامه‌ی غذا با این شماره بود؛ ویژه‌نامه‌ای که حاصل ماه‌ها کار و برنامه‌ریزی و پیگیری تحریریه‌ی مجله‌ی داستان است و امیدواریم در دورهمی‌های یلدای امسال‌تان از خواندن و دیدن داستان‌ها و روایت‌ها و تصویرهای این شماره‌ی داستان لذت ببرید. یلدایتان جمع و گرم.

دو به مخاطبان همیشه‌همراه داستان این خبر خوش را می‌دهیم که نسخه‌ی الکترونیکی مجله و همچنین فایل‌های صوتی داستان همراه‌های مجله به‌زودی از طریق سامانه‌هایی که به اطلاع‌تان خواهیم رساند در دسترس قرار خواهند گرفت. در طول این سال‌ها همواره پیام‌های زیادی از مخاطبان مجله دریافت کرده‌ایم که خواستار دسترسی به نسخه‌ی الکترونیکی مجله بوده‌اند؛ چه از سوی مخاطبانی که پیش‌تر مجله را ماه‌به‌ماه از کیوسک تهیه می‌کرده‌اند اما الان به دلیلی ساکن ایران نیستند و به مجله دسترسی ندارند و چه آن‌هایی که داستان را در مسیر رفت‌وآمدهای روزانه‌شان به همراه می‌برند و مایل‌اند علاوه بر نسخه‌ی کاغذی که برای تکمیل آرشیوشان تهیه می‌کنند، نسخه‌ی الکترونیکی مجله را نیز روی ابزارهای ارتباطی هوشمند به همراه داشته باشند و در وقت‌های خالی بین روز داستانی یا روایتی بخوانند. در طول این سال‌ها تک‌تک این پیغام‌ها برای ما مهم و ارزشمند بوده و این خواست شما را پیگیری کرده‌ایم و به مسئولان امر ارجاع داده‌ایم و خوشحالیم که این پیگیری‌ها نهایتا به نتیجه رسیده. به‌زودی نحوه‌ی دسترسی به نسخه‌ی الکترونیکی مجله‌ی داستان و همچنین فایل‌های صوتی مجموعه داستان همراه‌های مجله را به اطلاع شما عزیزان خواهیم رساند.