اعلان

روال بررسی آثار رسیده به مجله داستان چگونه است؟

Kargah

یکی از دغدغه‌هایی که مجله‌ی داستان از آغاز راه توجهی جدی به آن داشته، شناسایی، پرورش و معرفی نسل نوی نویسندگان بوده است. در سال اول انتشار مجله، صفحه‌ی «نویسندگان نو» در بخش چاپ عصر را به انتشار داستان‌های نویسندگان جوان اختصاص دادیم. در سال دوم با تشکیل کارگاه مجازی داستان (که یکی از بخش‌های وبلاگ مجله بود)، بررسی آثار نویسندگان جوان روند تازه‌ای پیدا کرد. آثار رسیده، بعد از بررسی در جمعی از نویسندگان جوانی که عضو کارگاه بودند، بازنویسی می‌شدند و آثار برتر درنهایت در مجله ‌منتشر می‌شدند. این روند به معرفی ۳۵ نویسنده‌ی جوان به عرصه‌ی ادبیات کشور منجر شد که از دستاوردهای ارزشمند مجله‌ی داستان است. پس از وقفه‌ای که به دلیل تکمیل زیرساخت‌های برنامه‌نویسی و نرم‌افزاری مورد نیاز در روند کار کارگاه مجازی پیش آمد، در مهرماه گذشته، کارگاه مجازی داستان با امکانات بیشتر و گسترده‌تری این‌بار به‌عنوان یکی از بخش‌های سایت مجله‌ی داستان دوباره کار خود را آغاز کرد. از مجموع ۷۰۰ اثری که در طول یک‌سال توقف کار کارگاه به مجله ارسال و بررسی شده بودند، درمجموع نویسندگان ۵۲ اثر که داستان‌شان به دور دوم بررسی راه یافته بود، به‌طور رسمی دعوت‌نامه‌ی عضویت در کارگاه مجازی داستان را از طریق ایمیل دریافت کردند و با ثبت عضویت خود و پذیرفتن آیین‌نامه‌ی کارگاه، حضور و مشارکت‌شان را در این کارگروهی آغاز کردند.

در پایان اولین دوره‌ی «جایزه داستان تهران»، نویسندگان آثار برتر این جایزه نیز به کارگاه پیوستند و در حال حاضر کارگاه مجازی داستان با ۷۷ عضو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

روند کار کارگاه به این صورت است که هر هفته داستان یکی از اعضا در فضای مجازی مختص کارگاه منتشر می‌شود و سایر کاربران که عبارت‌اند از اعضای کارگاه، به نقد و بررسی این اثر در طول هفته می‌پردازند. در پایان هفته دیدگاه‌ها جمع بندی می‌شوند و نویسنده‌ی اثر با در نظر گرفتن این دیدگاه‌ها داستانش را بازنویسی می‌کند. اثر بازنویسی‌شده دوباره به کارگاه داستان ارسال می‌شود و در صورتی که از نظر کیفی به استانداردهای مورد نظر مجله رسیده باشد، در مجله‌ی داستان منتشر می‌شود.

خوشحال‌ایم که شش ماه پس از شروع به کار مجدد کارگاه مجازی داستان، در این شماره اولین محصول این دوره‌ی کارگاه را در مجله منتشر می‌کنیم. داستان «شکاف» که در بخش داستان این شماره می‌خوانید، یک نویسنده‌ی جوان دیگر را به خوانندگان مجله معرفی می‌کند.


روال بررسی داستان‌های رسیده به مجله چگونه است؟

نحوه‌ی ارسال آثار

شمامی‌توانید آثار داستانی‌تان را در قالب فایل وُرد و حجم حداکثر ۲۵۰۰ کلمه به همراه برگه مشخصات به ایمیل ارسال کنید. لطفا در قسمت موضوع ایمیل (subject) به فارسی بنویسید داستان کوتاه. بلافاصله پس از ارسال ایمیل، پاسخی خودکار مبنی بر دریافت ایمیل برایتان فرستاده می‌شود تا مطمئن شوید اثرتان به مجله رسیده است.

آیا همه‌ی آثار بررسی می شوند؟

هر ماهه، به‌طور میانگین حدود ۱۰۰ اثر داستانی از سوی مخاطبان برای مجله ارسال می‌شود که همه‌ بدون استثنا خوانده و بررسی می‌شوند. با توجه به تعداد بالای آثار رسیده، هر اثر از زمان دریافت تا بررسی، نزدیک به دوماه زمان نیاز دارد. آثاری که بعد از بررسی انتخاب می‌شوند، به دور دوم راه پیدا می‌کنند و دعوت‌نامه‌ی عضویت در کارگاه داستان از طریق ایمیل برای نویسنده‌ی اثر فرستاده می‌شود. بنابراین اگر تا دوماه پس از ارسال اثر به مجله با شما تماسی برقرار نشد، داستان شما پذیرفته نشده است و خواهشمندیم از تماس تلفنی و ایمیلی برای پی‌گیری داستان‌تان خودداری کنید.

راه‌یابی به کارگاه مجازی

نویسندگان آثاری که دعوت‌نامه‌ی کارگاه مجازی را دریافت می‌کنند، با پذیرفتن آیین‌نامه‌ی این کارگاه به عضویت کارگاه درمی‌آیند. آثار این نویسندگان در فضای کارگاه به منظور بازنویسی به نقد و بررسی دیگر اعضا گذاشته می‌شوند. اگر اثری پس از بازنویسی با معیارها و استانداردهای مجله مطابق باشد، در نوبت چاپ قرار می‌گیرد.

توجه ضروری

از همه‌ی مخاطبان عزیز و نویسندگان جوانی که قصد ارسال اثر به مجله را دارند، خواهشمندیم این روند و زمان‌بندی را جدی بگیرند و از تماس تلفنی با تحریریه در هریک از مراحل این روند خودداری کنند. چون نیروهای ما در تحریریه محدودند و تماس‌های مکرر مخاطبان برای پی‌گیری آثارشان سبب می‌شود بخش عمده‌ای از وقتی که باید صرف حفظ کیفیت محتوای مجله شود، تنها به پاسخ‌گویی جهت پی‌گیری آثار اختصاص یابد. برای همین از همه‌ی شما عزیزان درخواست می‌کنیم با رعایت این نکات ما را در اداره‌ی هرچه بهتر این روند یاری کنید.

این‌جا هستید: داستان » بلاگ داستان » اعلان » کارگاه مجازی داستان
« مطلب قبلی:
مطلب بعدی: »

۶ دیدگاه در پاسخ به «کارگاه مجازی داستان»

  1. شیدا اورک -

    با درود و عرض ادب.

    می‌خواستم بدونم ایمیلی که می‌فرستیم، بدون هیچ مشخصاتی باشه؟ فونت و حجم داستان مهم نیست؟

    1. داستان -

      سلام
      لطفا فايل مربوط به مشخصات را از متن بالا دانلود كنيد. حجم داستان نيز حداكثر ۲۵۰۰ كلمه باشد.

  2. الهه پورخسروانی -

    سلام. ممنون از این کارگاه خوب. داستان را به ایمیلی که نوشتید فرستادم اما ایمیلی مبنی بر دریافت داستانم برام نیومد…

  3. طلیعه کاظمی -

    سلام!
    ممنون از فرصتی که به ما میدید. چند تا سوال داشتم:

    امکانش هست که بیشتر از یک داستان برای کارگاه بفرستیم؟ اطلاعاتی که باید در ایمیل ذکر شود چیست؟ اگر داستانی رد شد، باز هم فرصت فرستادن داستانی دیگر را داریم یا خیر؟

    1. داستان -

      سلام. در تعداد داستان های ارسالی محدودیتی وجود ندارد. در صورت رد شدن یک اثر می توانید آثار دیگرتان را ارسال کنید.