اخبار داخلی | گزارش

کارگاه مجازی داستان تابستان نسبتا خوبی را گذراند. ابتدای تابستان اولین نشست خود را برگزار کرد و در شماره‌ی تیر حاصل خوانش دسته‌جمعی خود را بر داستان «موریسون اوکولی (۲۰۱۰-۱۹۵۵)» مننتشر کرد. تا همین لحظه هم سی‌و‌پنجمین داستان کارگاه نقد و بررسی شده است.

از قوانین کارگاه داستان یکی این است که نویسنده‌ی هر داستان قصد توضیح و توجیه داستانش را نداشته باشد. به عبارت ساده‌تر هر نویسنده در تمام طول داستانش مجال این را دارد که حرفش را بزند. وقتی نقطه‌ی پایان را بر داستانش می‌گذارد مطمئنا دیگر فرصت دفاع ندارد و باید داستان را به خوانندگان بسپرد و به خوانش آن‌ها تن بدهد. با توجه به هدف مجله‌ی داستان برای تولید داستان‌های درخور مجله، کارگاه داستان بیشتر از آن که هدف ارائه‌ی داستان و در معرض نقد قرار دادن آن را داشته باشد نیاز به بازنویسی داستان و ورزیده شدن این قابلیت را در اعضا حس می‌کند. اعضا کارگاه باید انعطاف کامل در مقابل بازنویسی داستان‌شان را داشته باشند و بتوانند در نگارش مکرر داستان، کیفیت داستان را بهتر کنند. بنابراین مجله‌ی داستان همشهری در آستانه‌ی سالگرد تشکیل کارگاه داستان کوتاه، تغییر و تحول در اعضا و داستان‌ها را از نیازهای اساسی کارگاه می‌داند. نزدیک هشتاد عضو کارگاه داستان به نیم تقلیل می‌یابند تا از بین آن‌ها کسانی که تمایل و توانایی بیشتری نسبت به بازنویسی داستان دارند حفظ کند.

در آغاز دومین سال فعالیت کارگاه داستان و با تشکیل تحریریه‌ی دوم خوانش داستان‌ها و بررسی آن‌ها نظام‌مندتر خواهد شد و البته سخت‌گیرانه‌تر که گلایه‌های خوانندگان مجله از کیفیت داستان‌های ایرانی تا اندازه‌ای برطرف شود.

آخرین داستان کارگاه که در شماره‌ی شهریور ماه منتشر می‌شود داستان حلقه‌ها از خانم زینب توقع همدانی است. و برای شماره‌ی مهرماه که قرار است ویژه‌نامه‌ی داستان باشد هنوز داستانی از کارگاه به کیفیت لازم نرسیده است تا در برنامه‌ی تولید شماره‌ی مهر جا بگیرد.

جدیدترین دعوت‌شدگان به کارگاه: جلال ذبیحی راد، رباب خمیسی، قدسیه قاسمی، معید داستان، سیدمحمدحسین محمدی، یلدا علایی هستند که در دو مرحله به عضویت کارگاه درآمدند.

این‌جا هستید: داستان » بلاگ داستان » اخبار داخلی » گزارش » گزارش تابستانه‌ی کارگاه مجازی داستان
« مطلب قبلی:
مطلب بعدی: »

۱۰ دیدگاه در پاسخ به «گزارش تابستانه‌ی کارگاه مجازی داستان»

  1. منا.ر -

    کارگاه داستان برای اون کسایی تشکیل میشه که داستانشون یه مرحله قبل چاپه؟ بعد که رو داستان کار میشه تو چه قسمتی از مجله چاپ میشه؟

  2. امین شیرپور -

    از داستان ۱۴ به بعد در کارگاه گزارش یا خط فاصله‌ای نوشته نشده بود و جای خالی‌اش حس می‌شد. خواستم همین نکته را بنویسم اما دیدم نشستی که برگزار شد خودش به اندازه‌ی چند تا مطلب و گزارش مفید و در خور توجه بود. به علاوه این مطلب هم ثابت کرد که حواس تان به همه جا هست.
    خدا قوت به تحریریه‌ی عزیز و دوست‌داشتنی.

    1. روناز کمالی -

      سلام. کسانی به عضویت در کارگاه مجازی داستان دعوت می شوند که قبلا برای مجله داستان فرستاده باشند و داستان شان به قدری خوب باشد و این پتانسیل را داشته باشد که با بازنویسی توسط نویسنده، بعد از به نقد گذاشتن داستان در کارگاه و شنیدن نظر سایر اعضا، بتواند به نوبت چاپ برود. اطلاعات بیشتر در این مورد را می توانید در بخش «سوالات متداول» سایت بخوانید.

  3. کاربر -

    کامنت بالایی پرسیده چه طور میشه عضو کارگاه شد.
    اما شما شرایط عضویت در باشگاه رو نوشتید،نه کارگاه.

  4. مينا هژبري -

    راهنمايي بفرماييد براي ارسال داستان به وبلاگ شما چه بايد كرد و آيا اگر داستان درخور باشد امكان چاپ در مجله را دارد ؟

    1. روناز کمالی -

      سلام. می‌توانید داستان‌تان را برای بررسی بفرستید به dastanmagz@gmail.com. برای اطلاعات بیشتر لطفا بخش «سوالات متداول» سایت را بخوانید.

  5. سینا -

    میشه چند نمونه از داستان های اعضای کارگاه رو همینجا توی وبلاگ قرار بدهید تا من بفهمم چه جور داستانایی توی کارگاه راه پیدا میکنن ؟