ویژه یلدا

عکس‌هایی از ضیافت‌های قاجاری

ایرانی‌ها به خوش‌خوراک بودن و خوب خوردن همیشه مشهور‌ند. هر ایرانی به قول شاردن، ممکن است ژنده باشد و بد بپوشد، اما هرگز از خوراک خوب صرف‌نظر نمی‌کند. ‌همین خاصیت هم از دیرباز انگیزه‌‌ای بوده برای نگارش و ثبت دستور طبخ‌ها و مخزن‌الاغذیه‌های متعدد. چنان‌که ناصرالدین‌شاه در فصل چغاله، از ورشو در خاک لهستان به همسرش شیرازی کوچک، سفارش می‌کند که خورش چغاله درست کند. اما بین تمام این وعده‌ها و انبوه خوراکی‌ها، آن‌چه به کار دورهمی‌های درباری بیاید، خودش داستانی مفصل و جدا دارد. دورهمی‌هایی که در آن با میوه‌جات و حلویات و خشک‌بار و شربت از رجال سیاسی پذیرایی می‌شد؛ گاه کسی دستی به میوه‌ای می‌برد و قطعه‌ای خربزه یا خیار گزین می‌کرد، آن‌طرف‌تر کسی بلورِ فالوده را برداشته و پره‌های ریز طالبی مزعفر را سر می‌کشید، گروهی در دست باقلوای مشقّری را به دهان می‌گذاشتند و در دست کسی فنجان قهوه پر و خالی می‌شد. در همین ضیافت‌ها چه بسیار مسائل سیاسی که ‌مورد بحث قرار می‌گرفتند و چه بسیار فرامینی که به اجرا سپرده می‌شدند.

گذشته از این ضیافت‎های اشرافی و درباری، طبقات مختلف جامعه هم دورهمی‌های خاص خود را داشتند که هریک به اندازه‌ی وسع و توان خود اسباب شب‌نشینی فراهم می‌کردند. در گروهی میوه‌های فصلی و پالیزی‌ها، شب‌چره‌ی‌ جمع بودند و چپق‌های چوبی و قلیان‌های گلی محفل آرایشان، و در طبقه‌ای دیگر با بست نقره‌ای مرصع و نوبرانه‌هایی که دست همه‌کس به آن‌ها نمی‌رسید، از جمع پذیرایی می‌شد. ظاهر مجلس‌ها خیلی باهم تفاوت داشتند اما ذات ماجرا یکی بود: آدم‌هایی که برای دور هم بودن و شب‌نشینی، خوراک را بهانه می‌کردند.

بزم ایرانی

مظفرالدین‌شاه قاجار در نخستین سال سلطنت، مقابل خروجی عمارت قصر سلطنتی ابیض در کاخ گلستان. روی میز، خوانچه‌ها و ظروفی دیده می‌شوند که در آن‌ها میوه‌های فصل نظیر خیار و سیب و هلو چيده‌اند. سمت راست تصویر، هندوانه است و سمت چپ، ظروفی که به‌نظر می‌رسد محتوی پالوده‌ی هل و گلاب و مربا باشند.


51-VijeYalda-Kham

جشن آش‌پزان. این مراسم به ابتکار ناصرالدین شاه از سال ۱۲۸۵ قمری تا ترور او در ۱۳۱۳ قمری، همه‌ساله با تشریفات ویژه‌ای در دربار سلطنتی برگزار می‌شد. سالي كه وبا در ايران فراگير شد، ناصرالدین‌شاه نذر آش کرد تا از وبا جان سالم به‌در ببرد و ظاهرا از آن به بعد، این آش محض سلامتی وجود شاه هرساله در ییلاق پخته می‌شد. آن‌طور که در تصویر پیداست، هر کدام از مواد اولیه‌ی آش را در سینی مسین بزرگی قرار داده‌ و نامش را روي تكه كاغذي نوشته‌اند. در سینی اول کنار تصویر، ظروف خاص نگه‌داری آب‌غوره را به پهلو قرار داده‌اند.
 

ادامه‌ی این مجموعه‌عکس را می‌توانید در شماره‌ی پنجاه ویکم، دی ۹۳ ببینید.