در مراسم اختتامیه اولین دوره «جایزه داستان تهران» که چهارشنبه سوم دی‌ماه در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، با هدف تجلیل از پیشگامان حوزه داستان‌نویسی شهری، آیین بزرگداشتی برای این نویسنده برپا خواهد شد.

رمان «فیل در تاریکی» مهم‌ترین اثر داستانی هاشمی‌نژاد است که به عقیده اغلب صاحب‌نظران و منتقدان یکی از بهترین آثار داستانی ایرانی در ژانر پلیسی به شمار می‌رود.

با توجه به این‌که ماجراهای این رمان در شهر تهران اتفاق می‌افتد و توصیف‌های متعدد نویسنده از این شهر در آثار داستانی پیش از آن کمتر سابقه داشته است، به نوعی می‌توان «فیل در تاریکی» را از اولین رمان‌های شهری ایران دانست.

به همین دلیل «جایزه داستان تهران» که با هدف ثبت و ماندگار کردن تصاویری از شهر تهران در داستان‌نویسی معاصر ایران شکل گرفته، اختتامیه این جشنواره را فرصت مناسبی برای تقدیر از نویسنده رمان «فیل در تاریکی» دانسته است.

در مراسم تقدیر از هاشمی‌نژاد تیزری از زندگی و آثار وی به نمایش درمی‌آید و از آنجا که این نویسنده به دلیل بیماری در بیمارستان بستری است و امکان حضور در برنامه را ندارد، پیام او به صورت ویدئویی برای حاضران پخش می‌شود.

قرائت یادداشت‌های چند نویسنده هم‌دوره هاشمی‌نژاد در وصف کارهای او و اهدای لوح تقدیر جشنواره به همراه۱۰ سکه بهار آزادی به مناسبت تجلیل از یک عمر فعالیت فرهنگی و خلق یکی از ماندگارترین آثار داستانی با محوریت شهر تهران، از دیگر بخش‌های این مراسم بزرگداشت خواهد بود.

قاسم هاشمی‌نژاد سال ۱۳۱۹ به دنیا آمده و تاکنون در حوزه‌های مختلف ادبیات بزرگسال، ادبیات کودک، شعر، نقد ادبی و تصحیح متون تاریخی و عرفانی فعالیت کرده است.

بر مبنای مشهورترین رمانش هم یعنی «فیل در تاریکی» فیلمی به همین نام توسط زنده‌یاد نعمت حقیقی فیلمبردار فقید سینمای ایران ساخته شده که ناتمام مانده است.

مراسم اختتامیه «جایزه داستان تهران» ساعت ۱۸ چهارشنبه سوم دی ماه با حضور جمعی از نویسندگان، چهره‌های فرهنگی و مسئولان حوزه شهری در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شود و شرکت در آن برای تمامی علاقه‌مندان آزاد است.