یادداشت سردبیر

مجله‌ای که در دست دارید پنجاهمین شماره‌ی مجله‌ی داستان است. به همین مناسبت در اين شماره دو مطلب ویژه ‌داریم. در «حدیثِ دوستان» از جمعی از نویسندگان و هنرمندان و صاحب‌نظرانی که در مسیر انتشار، مجله‌ی داستان را با هم‌فکری‌ها و آثارشان همراهی کرده‌اند، دعوت کردیم یادداشت‌هایی درباره‌ی مجله بنویسند، و در «چهارسال و پنج‌ماه و چندروز» دستاوردهای مجله‌ی داستان را بعد از چهارسال‌ونیم انتشار پیاپی، در قالب نمایه‌ای از آمار و ارقام گردآوری کرده‌ایم.
به علاوه در نشستی سه‌ساعته با جمع برگزیده‌ای از اعضای باشگاه مخاطبان، مجله را به نقد و بررسی گذاشتیم و دیدگاه‌ها و پیشنهادهای این دوستان را درباره‌ي بخش‌های مختلف مجله شنیدیم. نتیجه‌ی این نشست را در شماره‌ي آینده مجله خواهيد خواند.

درباره‌ی‌ این شماره‌:

یک این شماره برای نخستین‌بار از سامانه‌ی واقعیت افزوده در مجله‌ی داستان بهره برده‌ایم. به کمک این سامانه امکانی فراهم شده که در کنار خواندن متن، محتوایی تکمیلی را در قالب فیلم، فایل صوتی یا تصویری از اینترنت دانلود کنید. راهنمای استفاده از این سامانه و فهرست مطالبی را که در این شماره‌ی مجله حاوی واقعیت افزوده هستند، می‌توانید در صفحه‌ی ۵۶ ببینید.

دو بیستم آذرماه، روز کوهستان بهانه‌ای شد تا در بخش مستند سراغ یکی از کوهنوردان حرفه‌ای کشور برویم و روایت او را از صعود به قله‌ی جیاجی‌کانگ در کشور نپال ثبت کنیم. مریم خمسه در این روایت خواندنی از جزئیات نفس‌گیر یک صعود بیست‌روزه می‌گوید که خواننده را لحظه‌به‌لحظه با خود همراه می کند. خواندنش را از دست ندهید.

سه خوانندگانی که بخش «درباره داستان» مجله را دنبال می‌کنند، می‌دانند چندین شماره است که در این بخش متن‌هایی را با یک موضوع محوری در قالب ‌یک پرونده طرح می‌کنیم. ‌از اين شماره با اعمال تغييراتي در صفحه‌آرايي اين صفحات، ‌سعی کرده‌ایم مطالب این پرونده را از باقی مطالب «درباره داستان» کمی متمایز کنیم تا خوانندگان این بخش راحت‌تر بتوانند این پرونده‌‌ها را دنبال کنند. موضوع محوری «درباره داستان» اين شماره ادبیات مهاجرت است. حتی اگر از خوانندگان ثابت ‌اين بخش نیستید، پیشنهاد می‌کنم خواندن «داستان‌هايي از دوردست» را از دست ندهید. پیمان اسماعیلی در این جستار از چالش‌هایی می‌گوید که یک نویسنده در مهاجرت با آن‌ها روبه‌روست. این نوشته علاوه بر محتوای خواندنی‌اش، نمونه‌ای موفق از نگارش یک جستار(Essay) به زبان فارسی است که توجه به ساختارش می‌تواند برای مخاطبان جوان و علاقه‌مند به جستارنویسی آموزنده باشد.

چهار جایزه‌ی نوبل ادبی امسال به پاتریک مودیانو، نویسنده‌ي فرانسوی رسید. به همین مناسبت در «درباره داستان» اين شماره مطلب «فقط نوشتن واقعي است» را مي‌خوانيد كه ترجمه‌ي گفت‌و‌گويي است با پاتريك موديانو.

پنج سامانه‌ی پیامکی نظرسنجی را از این شماره دوباره راه‌اندازی کرده‌ایم. مخاطبان قدیمی مجله به‌یاد می‌آورند که این سامانه در دوره‌ای از انتشار مجله، امکاني را به مخاطبان می‌داد که نظرشان را درباره‌ی داستان‌ها و عکس‌های برتر هر شماره اعلام کنند. در این دوره می‌توانید با ارسال پیامک، داستان‌ها و روایت‌های محبوب‌تان را انتخاب کنید. هر شماره به تعدادی از شرکت‌کنندگان در مسابقه‌ی پیامکی نظرسنجی به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود. جزئیات مربوط به نحوه‌ی شرکت در مسابقه‌ی پیامکی مجله را می‌توانید در صفحات پایانی بخش «داستان» ببینید.

شش انتخاب تصویر جلد مجله‌ي داستان یکی از فرآیندهایی است که هر شماره زمان زیادی را صرف آن می‌کنیم و برایمان از اهمیت بالایی برخوردار است. تصویر نهایی گاه از میان حدود یکصد عکسی انتخاب می‌شود که هر‌کدام‌ با صرف زمان و انرژی زیاد و دیدن مجموعه‌آثار ده‌ها هنرمند برگزیده شده‌اند. به همین خاطر برایمان بسیار مهم است که نظر شما را درباره‌ي اين تصاوير بدانیم تا بتوانیم تصویر جلد را به سلیقه‌ی شما نزدیک‌تر کنیم. به همین منظور نظرسنجی‌ای را طراحی کرده‌ایم که به مخاطبان امکان می‌دهد پنج تصویر محبوب خود را ‌از میان طرح جلدهای این پنجاه شماره انتخاب کنند. برای شرکت در این نظرسنجی به سایت مجله به نشانی dastan.ourmag.ir مراجعه کنید و با اعلام نظرتان ما را در ادامه‌ی این مسیر یاری کنید.

هفت همان‌طور که در شماره‌ي پیش گفتیم، مهلت ارسال اثر برای «جایزه داستان تهران» سی‌ام مهرماه به پایان رسید و درمجموع ۱۳۲۶ اثر به دبیرخانه‌ي جشنواره ارسال شد. روند بررسی این آثار در دبیرخانه آغاز شده است. آثار رسیده در دو نوبت داوری می شوند. دور اول داوری در شورای بررسی داستان ماه‌نامه‌ي داستان همشهری صورت می‌گیرد و از بین آثار رسیده تعداد ۳۵ اثر در بخش اصلی و۱۰ اثر در بخش‌های جنبی انتخاب می‌شوند. این آثار جهت بررسی نهایی به هیات‌داوران جشنواره، علی خدایی، محمد کشاورز، مژده دقیقی، داوود غفارزادگان و بلقیس سلیمانی ارائه می‌شوند و درنهايت دوازده اثر برای دریافت جوایز اصلی و جنبی جشنواره معرفی خواهند شد. دور اول داوری آثار تا پایان آبان‌ماه، و دور دوم تا پایان آذرماه صورت می‌گیرد و از برندگان جشنواره در مراسم اختتامیه‌ای که روز چهارشنبه سوم دیماه در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شود. اخبار «جایزه داستان تهران» را می‌توانید در وب‌سایت جشنواره به نشانی
dastan.ourmag.ir/dastanetehran دنبال کنید.

هشت این‌که مجله‌ی داستان به پنجاهمین شماره رسیده، در کنار تلاش‌های تحریریه‌ي مجله و همراهی و همکاری نویسندگان و هنرمندان، مرهون حمایت‌های همکاران زیادی در بخش‌های مختلف موسسه و گروه مجلات همشهری است. از مدیریت مجموعه گرفته تا همکاران بخش‌های نظارت و تولید و چاپ‌خانه و توزیع و… . امیدواریم این تلاش جمعی همچنان پرثمر ادامه یابد. همچنین جا دارد از سردبیر پیشین مجله داستان، سرکار خانم مرشدزاده و زحمات زیادی که برای رشد و توسعه‌ی مجله کشیدند، یاد و تقدیر کنیم.

نه و در پایان از همه‌ی شما مخاطبان صمیمی که مجله‌ی داستان را در طول این پنجاه شماره با همراهی‌ها و بیان دیدگاه‌ها و نقدها و نظرهایتان حمایت کرده‌اید، قدردانی می‌کنیم. امید که این دوستی پرساله شود.