نگاهی ژرف و جسارتی چشمگیر لازم است که وقتی همه مفتون و مسحور پدیدهای تازهاند، کسی به گسترش افقهای آن بیندیشد؛ وقتی صرفِ ثبت جهان واقعی روی صفحهی تخت نگاتیو و کاغذ، هوش از سر حاضران و ناظران برده، کسی در پی آزمودن امکانات و قابلیتهای این هنر و فن جدید باشد. میرزا ابراهیمخان عکاسباشی ملقب به صنیعالسلطنهی عکاس و فیلمساز، چنین کسی بود.
عکسهای میرزا ابراهیمخان را باید با همدورهایهایش، آنتوان سوروگین و میرزارضاخان عکاسباشی مقایسه کرد که هرکدام گونههایی دیگر از عکاسی را پی میگرفتند. سوای مراسم رسمی و رویدادهای تقویمی، سوروگین به مردمشناسی علاقه داشت و میرزارضا در پی بالابردن کیفیت ثبت عکس بود. اما صنیعالسلطنه راه دیگری میرفت. او شیفتهی بازتابهای فراواقعی دنیا در عکس بود. ساختوسازها و فیگورها و سکانسهایی که جهانِ تصویری آن روز را گسترش میداد و برای بینندگان آن روز اعجابانگیز بود. عکسهای صنیعالسلطنه، چیدمانی از آدمهای واقعی در ترکیببندیهای غریب و گاهی فراواقعی است که بعضا شیطنتهای ملییسِ تردست را بهیاد میآورد. میرزا ابراهیم به جز این ماجراجوییهای فرمی، همواره در فکرِ تجربهی روشهای نوین در ثبت تصویر بود و دست آخر، یکصدوپانزدهسال پیش در اوستاند بلژیک نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران، یعنی «مظفرالدینشاه و همراهان در هتل پالاس» را ثبت کرد. پس از آن، دستگاه فیلمبرداری را با خود به ایران آورد و نخستین فیلمهای ایرانی را با بازی درباریان مظفرالدینشاه آفرید. فیلمهایی که بارقههای سینمای آن روز جهان به وضوح درشان هویدا است.
نوردهی مکرر
«مردی که به خودش گل تقدیم میکند» یکی از عکسهایی است که در آن میرزا ابراهیم روی یک نگاتیو، دوبار نوردهی کرده و توانسته با تکرار سوژه در دو وضعیت مختلف، چیزی شبیه جلوههای ویژه ايجاد كند. شخص در تصویر به احتمال فراوان، مغرورمیرزا موثقالدوله است.
بازتاب در گوی
در این تصویر، میرزا ابراهیمخان از یک گوی فلزی بسیار صیقلی و تمیز، بهعنوان یک لنزِ زاویهی باز استفاده کرده و توانسته جمعیت زیادی را مقابل در ورودی عمارت صاحبقرانیه در کادر دوربین بگنجاند. در صف حاضرین، مظفرالدینشاه نشسته و درباریان ایستادهاند تا شاه از دیگران قابل تفکیک باشد.
ادامهی این مجموعهعکس را میتوانید در شمارهی پنجاهودوم، بهمن ۹۳ ببینید.
* براي ديدن برشهايي از نخستين فيلمهاي عصر مظفري، نرمافزار واقعيت افزودهی همشهري (همافزا) را اجرا كنيد. راهنمای استفاده از نرمافزار در صفحهی۴۶ قابل مشاهده است.