«جایزه داستان تهران» از امشب در برنامه کتاب‌نامه معرفی می‌شود. «کتابنامه» برنامه‌ای اختصاصی درباره کتاب و فرهنگ کتابخوانی است که هر شب روی آنتن شبکه چهارم سیما می‌رود. جایزه داستان تهران نیز از امشب در این برنامه معرفی می‌شود.

ساعات پخش برنامه کتاب‌نامه:

شنبه ساعت ۲۳
تکرار یکشنبه ساعت ۷، ۱۰:۴۵ و ۱۷:۴۵

دوشنبه ساعت ۲۳
تکرار سه‌شنبه ساعت ۷، ۱۰:۴۵ و ۱۷:۴۵

اخبار | آنونس | دوره‌ی اول

مراسم اختتامیه اولین دوره «جایزه داستان تهران» روز چهارشنبه ۳ دی ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شود و کمتر از چهار روز به اعلام اسامی برندگان جوایز بزرگ این جشنواره ادبی باقی مانده است.

اولین دوره «جایزه داستان تهران» به همت ماهنامه داستان همشهری از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز شد و تا پایان مهرماه ۱۳۲۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال گردید.

از این تعداد ۴۰ اثر به مرحله دوم راه پیدا کردند که برای دریافت ۱۲ جایزه اصلی و جنبی باهم رقابت خواهند کرد. جوایز اصلی این جشنواره به ترتیب عبارتند از ۷۰ میلیون، ۵۰ میلیون و ۳۰ میلیون ریال برای سه داستان کوتاه برگزیده و تقدیر از هفت اثر برتر هر یک به مبلغ ۱۰ میلیون ریال. جوایز جنبی به ترتیب ۵۰ میلیون و ۱۰ میلیون ریال هستند که توسط سازمان حمل و نقل و برج میلاد به داستان‌هایی در این حوزه‌ها اهدا می‌شوند.

تقدیر از نویسندگان پیش کسوت داستان نویسی شهری و اجرای موسیقی با صدای خواننده مطرح کشور علیرضا قربانی از دیگر برنامه های مراسم اختتامیه اولین دوره «جایزه داستان تهران» خواهد بود. شرکت در این مراسم برای عموم علاقمندان آزاد است.

اخبار | آنونس | دوره‌ی اول

به پیشنهاد رئیس هیأت داوران «جایزه داستان تهران»، تعداد جوایز ۱۰ میلیون ریالی این جشنواره به ۱۰جایزه افزایش یافت.

به گزارش ستاد خبری «جایزه داستان تهران»، علی خدایی پیشنهاد داد که به جای تقدیر از ۷ اثر برتر، تعداد آثار برگزیده در این بخش به ۱۰ اثر افزایش پیدا کند که این پیشنهاد با موافقت مینا فرشیدنیک، دبیر این جایزه روبه‌رو شد.

خدایی رقابت نزدیک بین آثار و بالا بودن سطح کیفی داستان‌ها را از دلایل این پیشنهاد عنوان کرده است. بدین ترتیب جوایز اصلی این جشنواره به ۱۳ جایزه افزایش پیدا کرده است که عبارتند از: مبلغ ۷۰ میلیون ریال برای رتبه نخست، مبلغ ۵۰ میلیون ریال برای رتبه دوم، مبلغ ۳۰ میلیون ریالل برای رتبه سوم و تقدیر از ۱۰ اثر برتر که هریک مبلغ ۱۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند.

جوایز جنبی جشنواره نیز شامل یک جایزه ۵۰ میلیون ریالی و یک جایزه ۱۰ میلیون ریالی است که به ترتیب به داستان‌های برتر با محوریت «حمل و نقل» و «برج میلاد» اهدا می‌شوند.

گفتنی است این ۱۳ اثر از میان ۴۰ اثر راه یافته به دور دوم رقابت از سوی هیأت داوران انتخاب شده‌اند.

روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه ساعت ۱۱ الی ۱۳، نشست خبری اولین دوره «جایزه داستان تهران» با حضور دبیر این جشنواره در ساختمان موسسه همشهری برگزار شد.

فرشیدنیک در این نشست گفت: «این جایزه با ایده ماهنامه داستان همشهری شکل گرفت، درواقع هدف از برگزاری این جایزه ترسیم فضاهای شهر تهران در آثار داستانی بوده است، کما این‌که ما چنین تجربه‌ای را در سال‌های اخیر در آثار نویسندگان معاصر دیده‌ایم. روی این اصل تصمیم گرفتیم با چنین رویکردی این جایزه را برگزار کنیم.»

او اضافه کرد: «تلاش ما بر این بود تا از رهگذر برگزاری این جایزه داستان‌هایی خلق شوند که تهران قهرمان اصلی آن‌ها باشد توجه به المان‌های تاریخی و متبرکه شهر تهران سبک زندگی شهری و… ازجمله عناصری بودند که در این جایزه ترسیم شده‌اند.»

دبیر این دوره از جایزه داستان تهران ادامه داد: «فراخوان این جایزه از اول تیرماه شروع شد و تا پایان مهرماه ادامه داشت. در این دوره ۱۳۲۶ اثر از هزار و ۲۳۴ نویسنده به دست ما رسیده است داوری این جایزه در دو مرحله صورت گرفت. رئیس هیئت‌داوران علی خدایی و محمد کشاورز، مژده دقیقی، داوود غفارزادگان و بلقیس سلیمانی از جمله داوران این جایزه هستند. در این دوره ۱۲ اثر برگزیده خواهیم داشت که به سه نفر اول جایزه تعلق خواهد گرفت علاوه بر این دو جایزه جنبی نیز خواهیم داشت که سازمان حمل‌ونقل ترافیک و برج میلاد آن را اهدا خواهند کرد.»

او اضافه کرد: «قرار است آثار برگزیده این جایزه در ماهنامه همشهری داستان چاپ شوند در این دوره ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان را زنان نویسنده و ۴۹ درصد را نویسندگان مرد تشکیل داده‌اند. همچنین ۷۱۸ نفر از تهران شرکت کرده‌اند و بالاترین آمار شرکت‌کننده از شهرستان‌ها از سوی استان البرز و خراسان رضوی بوده است.»

فرشیدنیک گفت: «نویسندگان در این جایزه سعی کرده‌اند صرف‌نظر از تصویر کردن المان‌های تهران به روح شهری نیز توجه داشته باشند ضمن اینکه در این دوره نکات مثبت شهر تهران از پررنگ‌ترین مؤلفه‌هایی است که در آثار به چشم می‌خورند البته داستان‌هایی که معضلات شهر تهران را نیز تصویر کرده‌اند به چشم می‌خورند. ما قرار است در پایان سال آینده به همت نشریه همشهری داستان آثار برگزیده این دوره را در قالب کتاب مستقلی به چاپ برسانیم.»

او اضافه کرد: «ما برای شرکت‌کنندگان قالب مشخصی را تعیین نکرده‌ایم، روی این اصل در این جایزه آثاری از تمام ژانرها حتی طنز به چشم می‌خورد با این‌حال قصد داریم در دوره آینده این جایزه را با رویکردهای دیگری نیز برگزار کنیم. همچنین قصد داریم بر روی آثار برگزیده به پژوهش و تحلیل بپردازیم.»

او اضافه کرد: «باوجودآنکه این جایزه با محور داستان کوتاه برگزار می‌شود اما از نام‌گذاری جایزه داستان کوتاه بر روی آن پرهیز کردیم زیرا در حال حاضر جوایزی با این نام در عرصه ادبیات فعالیت می‌کنند بااین‌حال وجه افتراق این جایزه با دیگر جوایز ادبی این است که بالاترین آمار شرکت‌کننده را داشته است.»

فرشیدنیک در پایان گفت: «ما ۱۹ درصد شرکت‌کننده حرفه‌ای در این جایزه داشته‌ایم و جالب این است که طیف گسترده‌ای از شرکت‌کنندگان این دوره را جوانان که فعالیت غیرحرفه‌ای در عرصه ادبیات داستانی داشته‌اند تشکیل داده‌اند.»

اختتامیه اولین دوره جایزه داستان تهران روز سوم دی‌ماه ساعت ۱۸ با معرفی برگزیدگان در سالن اصلی برج میلاد برگزار می‌شود.

neshast-site

Neshast-Site1

اخبار | آنونس | دوره‌ی اول

​با همکاری معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران سرویس‌های اختصاصی برای رفت‌وآمد علاقه‌مندان به محل برگزاری اختتامیه جشنواره (برج میلاد) در میادین و نقاط اصلی شهر در نظر گرفته شده‌است.

اتوبوس‌هایی که با پوسترهای داستان تهران متمایز شده‌اند، از ساعت ۱۶ تا ۱۶:۳۰ روز چهارشنبه ۳ دی‌ماه در این چهار منطقه مستقر خواهند شد.

ضلع شمالی میدان انقلاب
پل سیدخندان
ضلع غربی میدان ونک
فرهنگسرای بهمن

متعاقب اعلام قبلی دبیرخانه جشنواره «جایزه داستان تهران» دور دوم داوری ۴۰ اثر برتر تا پایان آذرماه صورت می‌گیرد و از برندگان جشنواره در مراسم اختتامیه‌ای که روز چهارشنبه ۳ دی ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شود.

اخبار | دوره‌ی اول

Belgheys-Soleimani

داور «جایزه داستان تهران» با بیان اینکه برگزاری هر جشنواره و جایزه ادبی گامی رو به جلو برای ادبیات داستانی ما به شمار می‌رود گفت: کلانشهر تهران این پتانسیل قوی را دارد که ادبیات ویژه خودش را پرورش بدهد و وجود چنین جشنواره‌ای می‌تواند نگاه داستان‌نویس‌ها را به این کلانشهر جذب کند.

بلقیس سلیمانی در گفت‌‌وگو با ستاد خبری «جایزه داستان تهران» کارکرد ادبیات شهری را نشان دادن سمت و سوی شهر و باطن و جوهره‌ آن در دوره‌های مختلف دانست و افزود: متاسفانه کمتر اتفاق افتاده است که نویسندگان ما شهر تهران را در یک وضعیت تاریخی ثبت کنند. برای این منظور ابتدا بایدروح، شخصیت و ساختار شهر و همچنین مناسبات مختلف اجتماعی و تاریخی درون آن را بشناسیم تا بتوانیم شهر را به معنای واقعی کلمه تعریف کنیم.
نویسنده رمان«بازی آخر بانو» گفت: شهر تهران هویت یکپارچه‌ای ندارد که بشود آن را تعریف کرد. درواقع تهران کلانشهری است که درآن همه خرده فرهنگ‌ها و اقلیت‌ها با هویت‌های مستقل و حتی شیوه‌های زیستی مستقل خودشان زندگی می‌کنند. به همین خاطر تنها کسی می‌تواند این شهر را به درستی بشناسد و بنویسد که این چندپارگی و هویت منتشر را به درستی شناخته باشد.
ادامهٔ مطلب…

اخبار | آنونس | دوره‌ی اول

193_8_ali_khodaei_04

رئیس هیأت داوران «جایزه داستان تهران» با بیان اینکه حالا وقتش رسیده است تا ما به عنوان آدم‌هایی که حرفه‌شان نوشتن است، به شهر بپردازیم، گفت: وقتی فهمیدم مجله «همشهری داستان» مسابقه‌ای ادبی با موضوع شهر تهران برگزارکرده خیلی خوشحال شدم، به خاطر اینکه فکر می‌کنم هر کدام از ما به نحوی سعی کرده‌ایم در کارهایمان شهر را، حالا چه تهران باشد، چه شیراز و چه اصفهان و… حفظ کنیم. اما حالا زمان آن است که شهر به عنوان یک شخصیت در داستان‌های ما حضور جدی‌تری داشته باشد.

علی خدایی در گفت‌وگو با ستاد خبری «جایزه داستان تهران» درخصوص طیف سنی شرکت‌کننده در این جشنواره افزود: خیلی خوشحالم که این جایزه طیف سنی خاصی را در نظر نگرفته و من نویسنده‌های جوان و نسل تازه‌تری را در این رقابت دیدم که سعی کرده بودند دنیای خودشان را که با تهران رنگ‌آمیزی شده است، ثبت کنند و به تهران به عنوان مکانی نگاه کنند که دنیایشان در آن شکل گرفته است.

وی در ادامه گفت: وقتی موزه درست می‌کنیم، وقتی تاریخ می‌خوانیم، وقتی به جایی نگاه می‌کنیم، در جایی آرامش می‌گیریم. وقتی هم به اشیا‌ء، ساختمان‌ها و آدم‌ها بها می‌دهیم، درواقع تلاش می‌کنیم همه اینها را حفظ کنیم؛ این ثبت و ضبط گاهی به شکل موزه درمی‌آید، گاه نقاشی، گاه معماری و گاه تئاتر و سینما. اما حالا بعد از مدتی به این فکر افتاد‌ه‌ایم که شهر را در داستان‌هایمان حفظ کنیم. حفظ و ثبت این دنیاها با ارزش‌های ادبی، رویدادی به نام «جایزه داستان تهران» را شکل داده است.
ادامهٔ مطلب…

اخبار | آنونس | دوره‌ی اول

با همکاری معاونت و سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران سرویس های اختصاصی برای رفت و آمد علاقه مندان به محل برگزاری اختتامیه جشنواره (برج میلاد) در میادین و نقاط اصلی شهر در نظر گرفته شده است.

نشانی دقیق و جزییات بیشتر طی هفته آینده از همین طریق اعلام می‌شود.

متعاقب اعلام قبلی دبیرخانه جشنواره «جایزه داستان تهران» دور دوم داوری تا پایان آذرماه صورت می‌گیرد و از برندگان جشنواره در مراسم اختتامیه‌ای که روز چهارشنبه ۳ دی ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شود.

اخبار | آنونس | دوره‌ی اول

متعاقب اعلام قبلی دبیرخانه جشنواره «جایزه داستان تهران» دور دوم داوری این جایزه تا پایان آذرماه صورت می‌گیرد و از برگزیدگان جشنواره در مراسم اختتامیه‌ای که روز چهارشنبه ۳ دی‌ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شود.

تقدیر از نویسندگان پیش‌کسوت در حوزه داستان‌نویسی و داستان شهری، اجرای موسیقی زنده با صدای علیرضا قربانی و حضور برخی چهر‌ه‌های سرشناس از دیگر برنامه‌های این مراسم است.

همچنين روزهای پنج‌شنبه و جمعه، ۴ و۵ دي‌ماه نيز كارگروه‌ها و سمينارهای آموزشی براي ۴۰ برگزيده دور اول جشنواره برگزار خواهد شد. اجراي تور يك روزه تهرانگردي از ديگر برنامه‌هايی است كه از سوي دبيرخانه جشنواره براي برگزيدگان ترتيب داده شده است.

مراسم اختتاميه اولین دوره جایزه داستان تهران ساعت ۶ بعدازظهر در سالن اصلي برج ميلاد برگزار مي‌شود و شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

سازمان حمل‌ونقل، به عنوان يكي از همکاران اين جشنواره برای تسهیل دسترسی به برج ميلاد، امكان رفت وآمد از چند نقطه اصلي شهر را برای علاقه‌مندان به شرکت در اين مراسم فراهم كرده است.

اخبار | دوره‌ی اول

جلسه هیات داوران اولین دوره «جایزه داستان تهران» امروز چهارشنبه ۵ام آذرماه در دبیرخانه جایزه برگزار شد. دراین جلسه داوران جشنواره علی خدایی، محمد کشاورز ، مژده دقیقی، داوود غفارزادگان و بلقیس سلیمانی و نیز دبیر جشنواره و جمعی از اعضای تحریریه ماهنامه داستان ماهنامه داستان همشهری حضور داشتند.

در این جلسه ۴۰ اثر برتری که در اولین دور داوری توسط شورای بررسی داستان ماهنامه داستان همشهری انتخاب شده بودند، در اختیار هیات داوران قرار گرفتند. پس از گفت‌وگویی چندساعته در خصوص روند داوری و نحوه ی جمع بندی آرا هیات داوران، نهایتا جناب آقای خدایی به عنوان رییس هیات داوران مسولیت هماهنگی میان داوران و جمع بندی نتایج داوری را برعهده گرفتند. دور دوم داوری تا پایان آذرماه جاری صورت می‌گیرد و از بین این آثار دوازده اثر با رای هیات داوران برای دریافت جوایز اصلی و جنبی جشنواره معرفی خواهند شد. از برندگان جشنواره در مراسم اختتامیه‌ای که روز چهارشنبه ۳ دیماه در سالن اصلی برج میلاد برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شود.

Davari-Site1
Davari-Site