اخبار | دوره‌ی دوم

نشست خبری جایزه‌ی داستان تهران، امروز دوشنبه (۳۰ آذر ماه) در موسسه همشهری برگزار شد.
دبیر جایزه «داستان تهران» گفت: این جایزه با هیچ جریان فکری خاصی همسو نیست و همه طیف‌های فکری و فرهنگی را دربرمی‌گیرد.
به گزارش ستاد خبری دومین دوره جایزه داستان، مینا فرشیدنیک، در نشست خبری این جایزه که دوشنبه (۳۰ آذر ماه) در سالن کنفرانس مؤسسه همشهری برگزار شد، با اشاره به اینکه سیاست‌های این جایزه همان سیاست‌های مجله داستان همشهری است، افزود: آنچه دراین جایزه به دنبال آن هستیم تولید و عرضه آثاری با کیفیت بالاست و دراین زمینه خودمان را تنها به یک طیف فکری محدود نمی‌کنیم.
او درخصوص انتخاب احمد رضا احمدی در بخش بزرگداشت این جایزه نیز گفت: ما هر سال در جایزه «داستان تهران» تجلیل از چهره برتر را به یکی از ادیبان حاضر اختصاص می‌دهیم.دراین زمینه به خاطر تصاویری که احمدررضا احمدی از شهر تهران در آثار خود ثبت کرده است، دبیرخانه جایزه تصمیم گرفت که جایزه امسال به ایشان اختصاص داده شود.
سردبیر ماهنامه داستان همشهری همچنین درباره جوایز دیگر این رقابت گفت: با توجه به افزایش کیفی داستان‌ها امسال هیات داوران تصمیم گرفتند جوایز بخش جنبی را تقسیم کنند. به این ترتیب امسال ۸ نفر جوایز اصلی، ۵ نفر جوایز تقدیری و ۳۲ نفر جوایز جنبی جشنواره را دریافت می‌کنند.
فرشید نیک همچنین از برگزاری تور تهران‌گردی برای راه‌یافتگان به دور دوم این جایزه خبر داد و هدف از این کار را ایجاد فرصتی برای آشنایی بیشتر نویسندگان با شهر تهران عنوان کرد.
او با اشاره به اینکه تیم داوری و هیات اجرایی جایزه نیز دراین تور شرکت خواهند داشت، گفت: هدف ما این است که نویسندگان با بافت تاریخی و مدرن شهر تهران بیشتر آشنا شوند و آثاری که سال بعد می‌نویسند نمادهای بیشتری از شهر تهران را پوشش دهد.
دبیر جایزه داستان تهران افزود: از آنجا که دانشگاه تهران امسال یکی از همکاران این جایزه بودد، مراسم پایانی این رقابت نیز درتالار فردوسی این دانشگاه برگزار می‌شود. ضمن اینکه یکی از بخش‌های جنبی امسال نیز تدوین کتابی با عنوان«روایت‌های دانشگاه تهران» است که برای تهیه آن از نویسندگان برجسته‌ای دعوت کرده‌ایم که این مستندنگاری‌ها را انجام بدهند.
او همچنین از تدوین نقشه ادبی منطقه ۱۲ تهران خبر داد و گفت: در تاریخ معاصر ما رویدادهای بسیاری در این نقطه شکل گرفته و این نقشه با تکیه بر رویدادهای ادبی و تاریخی آن تولید خواهد شد.
فرشیدنیک با اشاره به اینکه امسال از ۹۰ نفری که به دور دوم یافته‌اند، ۵۶ نفر ساکن تهران، ۳۱ نفر از شهرستان و ۳ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور بوده‌اند،افزود: از همه این افراد دعوت خواهد شد تا در کارگاه مجازی داستان عضو شوند. شورای مدیریت این کارگاه از اعضای تحریریه مجله داستان هستند و آثاری که بر روی سایت کارگاه قرار می‌گیرد، اگر به استانداردهای لازم برسند، در مجله داستان همشهری منتشر خواهند شد. ضمن اینکه آنلاین بودن کارگاه امکان حضور افراد ساکن دیگر شهرها را نیز فراهم می‌کند.
او با تاکید بر رویکرد حمایتی مجله داستان نسبت به تمامی شرکت‌کنندگان دراین جایزه گفت: امید ما این است که این نویسندگان بتوانند به خیل نویسندگان حرفه‌ای بپیوندند. این همان سیاستی است که ما در مجله داستان همشهری نیز در پیش گرفته‌ایم و طی ۵ سال و نیم که از انتشار مجله می‌گذرد، چیزی حدود ۴۰ نویسنده را برای اولین بار به بازار نشر معرفی کردیم.
به گفته مینا فرشید نیک، اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جایزه پنجشنبه (سوم دی ماه) در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و با حضور هیات داوران شامل علی خدایی،محمدحسن شهسواری،علی موذنی، بلقیس سلیمانی وفرخنده آقایی برگزار خواهد شد.

ABC_3380
ABC_3365
ABC_3386

اخبار | دوره‌ی دوم

POSTER

در مراسم اختتامیه جایزه « داستان تهران» از احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده پیشکسوت ایرانی تجلیل می‌شود.

به گزارش ستاد خبری دومین دوره جایزه «داستان تهران»، در این مراسم با هدف تجلیل از ​تلاش‌هاي احمدرضا احمدي در زمينه‌ي پا‌داشت شهر تهران در شعرها و داستان‌هايش، آیین بزرگداشتی برای این نویسنده​ و شاعر​ برپا خواهد شد. احمدرضا احمدی متولد سال ۱۳۱۹ در کرمان است. او از سال ۱۳۴۹ تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار بود که تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم (نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و…) از جمله فعالیت‌های او در کانون بوده است. احمدی از بیست سالگی به سرودن شعر پرداخت و نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. او همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. ​«روزی برای تو خواهم گفت»، «چای در غروب جمعه روی میز سرد می‌شود»، «ساعت ۱۰ صبح بود»، «عزیز من»، «یک منظومه‌ دیریاب در برف و باران یافت شد»، «عاشقی بود که صبحگاه دیر به مسافرخانه آمده بود»، «از نگاه تو زیر آسمان لاجوردی»، «ویرانه‌های دل را به باد می‌سپارم»، «لکه‌ای از عمر بر دیوار بود»، «قافیه در باد گم می‌شود»، «هزار پله به دریا مانده ‌است»، «نثرهای یومیه»، «ما روی زمین هستیم»، «من فقط سفیدی اسب را گریستم»، «وقت خوب مصائب»، «روزنامه‌ شیشه‌ای»، «طرح»، «روی دریا فقط یک قایق کاغذی مانده است»، «دفتر‌های واپسین»، «زنی در کنار ویترین‌ها» و «خواب و خواب و خواب خوابی نیست» از جمله مجموعه‌ها‌ی شعر ا​ويند.
امسال رتبه های اول تا سوم جایزه داستان تهران به ترتیب ۷۰ میلیون ریال، ۵۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.

دومین جایزه «داستان تهران» را ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌کند و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برج میلاد، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، دانشگاه تهرا​ن​ و شهرداری منطقه ۱۲همکاران برگزاری این جشنواره هستند.

اخبار | دوره‌ی دوم

جلسه داوری مرحله دوم دومین دوره جایزه داستان تهران روز سه شنبه ۲۴ آذر از ساعت ۱۰ تا ۱۵ با حضور داوران علي خدايي، علي موذني، بلقيس سليماني، فرخنده آقايي و محمدحسن شهسواري و دبير جشنواره، مينا فرشيدنيك، در محل سالن کنفرانس موسسه همشهری برگزار گردید و در جمع بندی نهایی از بین ۹۰ اثر رسيده به دور دوم داوري دومین دوره جایزه داستان تهران، ۸ اثر در بخش اصلی و ۳۲ اثر در بخش جنبی جشنواره برای دریافت جوایز انتخاب شدند. داوران با اعلام این نکته که داستان‌ها نسبت به سال گذشته رشد کیفی قابل توجهی داشته‌اند تصیم گرفتند تعداد جوایز جنبی را افزایش دهند.

به روال سال گذشته اسامی برندگان در مراسم اختتامیه جایزه داستان که امسال در تاریخ سوم دیماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود اعلام خواهد شد.

ABC_1336
ABC_1424
ABC_1427
ABC_1433

عكس‌ها: فرشاد عباسي

اخبار | دوره‌ی دوم

دبیر جایزه داستان تهران از اضافه شدن ۱۵ اثر دیگر به مرحله دوم داوری این جایزه خبر داد.
به گزارش ستاد خبری دومین دوره جایزه داستان تهران، مینا فرشیدنیک با اعلام اینکه بررسی آثار راه یافته به مرحله دوم داوری و رایزنی‌های اولیه درخصوص ارزیابی آثار صورت گرفته، به نهایی شدن تقریبی فهرست برگزیدگان جوایز اصلی جشنواره اشاره کرد و گفت: اما دربخش جوایز جنبی، با توجه به تنوع و مبالغ جوایز این بخش، هیات داوران به این جمع بندی رسیدند که تعداد آثار بیشتری را مورد بررسی قرار دهند.
به گفته او طی توافقی که در این خصوص بین علی خدایی، رییس هیات داوران و دبیر جشنواره صورت گرفته، مقرر شده است از بین آثاری که امتیازات بالاتری را در مرحله اول داوری به دست آورده اند ۱۵ اثر دیگر با محوریت جوایز جنبی در اختیار هیات داوران قرار بگیرد.
دبیرجایزه داستان تهران اسامی ۱۵ نویسنده راه یافته به دور دوم داوری را به شرح زیر اعلام کرد: محمدحسن ابوحمزه، نوري ايجادي، ركسانا ايور، هما جاسمی، محمدسامان جواهریان، شیوا خادمی، حمید رضا شرقی، ميلاد ظريف، مهراوه فردوسی، معین فرخی، ابوذر قاسمیان، فیروزه گل‌سرخی، طناز مظفری، رزیتا نصرتی و دلبر یزدان‌پناه.
گفتنی است پیش از این براساس داوری اولیه توسط شورای بررسی داستان ماهنامه داستان همشهری، ۷۵ نفر به دور دوم داوری راه یافته‌ و داستان‌هایشان برای داوری نهایی به هیات ‌داوران شامل علی خدایی، فرخنده آقایی، علی موذنی، بلقیس سلیمانی و محمدحسن شهسواری سپرده شده بود.
امسال رتبه¬های اول تا سوم جایزه داستان تهران به ترتیب ۷۰ میلیون ریال، ۵۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.
دومین جایزه «داستان تهران» از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌شود.

اخبار | دوره‌ی دوم

DSCF7840
DSCF7842

دبیر جایزه داستان تهران از افزوده شدن بخش «رمان تهران» به این رویداد ادبی درسال آینده خبر داد.
به گزارش ستاد خبری دومین دوره جایزه «داستان تهران»، مینا فرشیدنیک در نشست خبری این جایزه که امروز یکشنبه ۸ آذر در سالن کنفرانس موسسه همشهری برگزار شد، هدف از شکل‌گیری این رویداد ادبی را ثبت تصاویری از شهر تهران در داستان‌های نویسندگان معاصر ایران ذکر کرد و گفت: اعتقاد ما این بود که داستان می‌تواند ارتباطی سازنده میان شهروندان تهرانی و دیگر شهروندانی ایجاد کند که از نقاط مختلف کشور در این شهر میهمان هستند. در شهر تهران جمعیت بسیاری با فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف در کنار هم زندگی می کنند که آشنایی آنها با داستان یکدیگر می‌تواند باب گفتگو و تعامل را میان آن‌ها بازکند.
سردبیر ماهنامه داستان همشهری افزود: شاید برخی از ناملایماتی که شکل می‌گیرد به این خاطر است که مردم از داستان‌ هم بی‌خبرند. درحالیکه شکل‌گیری این گفتگو از طریق داستان می‌تواند بسیاری از معضلات شهر را آسان‌تر کند.
فرشیدنیک دراین زمینه به افزوده شدن بخش جنبی با شعار همدلی اشاره کرد و افزود: وقتی شهرمان را دوست داشته باشیم، تلاش می‌کنیم به زیبایی‌های آن نیز اضافه کنیم. این دلبستگی به شهر در داستان‌های امسال نویسندگان نیز دیده می‌شد.
دبیر جایزه داستان تهران در مورد ملاک‌ها و محورهای مورد ارزیابی در داستان‌های ارسالی به دومین دوره این جایزه گفت: براساس محورهای محتوایی که در فراخوان این جایزه اعلام شده، در داستان های ارسالی، شهر تهران باید نقشی محوری داشته باشد. به این معنا که داستان، چنان با مولفه‌های شهری تهران گره خورده باشد که در مکان‌های دیگری جز این شهر قابل تصور نباشد.
وی مولفه هایی از قبیل ویژگی های جغرافیایی و اقلیمی، ادوار و وقایع تاریخی شهر تهران، اماکن تاریخی پایتخت، داستان های فرهنگی و هنری، ورزشی و …، نمادهای شهری و اماکن منحصر به فرد شهر تهران، اماکن متبرکه و زیارتگاه های تهران، سیستم حمل و نقل و ترافیک شهری، چهره معماری تهران و سبک زندگی شهروندان تهرانی را به عنوان دیگر مواردی برشمرد که در ارزیابی داستان ها مدنظر قرار گرفته است.
فرشیدنیک از دانشگاه تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، اداره کل آموزش‌های شهروندی، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رادیو تهران و برج میلاد به عنوان همکاران بخش جنبی این جایزه در دوره دوم یاد کرد که جوایزی را برای برگزیدگان این بخش‌ها درنظرگرفته‌اند.
وی همچنین از افزوده شدن بخش جدید «مستندنگاری تهران» به این جایزه خبر داد و افزود: امسال با همکاری دانشگاه تهران قرار است تیمی از مستندنگاران برجسته کشور برای نوشتن روایت‌هایی مستند از این دانشگاه گردهم بیایند که انتشار این روایت‌ها در قالب کتابی با عنوان «روایت‌های دانشگاه تهران» صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه امیدواریم سال آینده نیز بخش «رمان تهران» را هم به جایزه اضافه کنیم.
دبیرجایزه داستان تهران با اشاره به اینکه امسال ۱۳۶۲ اثر تا پایان مهلت فراخوان، یعنی ۳۰ مهرماه سال جاری برای این جایزه فرستاده شده، این تعداد داستان را ۱۰ درصد بیشتر از آثار دوره اول عنوان کرد و گفت: آثار امسال از نظر کیفی هم در سطح بالاتری به نسبت داستان‌های سال گذشته قرار داشتند و روح شهر تهران در همگی آنها انعکاس بیشتری یافته بود.
وی افزود: امسال ۶۸ درصد شرکت کنندگان دوره دوم این جایزه ساکن تهران و ۳۲ درصد ساکن شهرهایی غیر از تهران هستند که همین موضوع نشان می‌دهد پایتخت برای تمامی شهروندان ایرانی اهمیت دارد.
سردبیر ماهنامه داستان همشهری افزود: در دوره نخستین این جایزه ۴۰ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافته بودند که امسال این تعداد به ۷۵ اثر افزایش یافت. هیات داوران دور دوم امسال نیز شامل علی خدایی، محمد حسن شهسواری، علی موذنی، بلقیس سلیمانی و فرخنده آقایی هستند که طی دو تا سه هفته آینده منتخبان بخش‌های مختلف جایزه را تعیین و به دبیرخانه اعلام خواهند کرد.
به گفته وی از این برگزیدگان در مراسم اختتامیه جایزه که سوم دی ماه در یکی از تالارهای شهر برگزار می شود، با اهدای جوایزی تجلیل به عمل خواهد آمد.
فرشید نیک در ادامه صحبت‌های خود جوایز دومین دوره جایزه داستان تهران را به شرح زیر برشمرد: بخش اصلی مجموعه ۸ جایزه شامل رتبه نخست ۷ میلیون تومان، رتبه دوم ۵ میلیون تومان، رتبه سوم ۳ میلیون تومان و تقدیر از ۵ اثر برتر هر یک به مبلغ یک میلیون تومان. بخش های جنبی مجموعا ۱۲ جایزه شامل: جایزه ویژه دانشگاه تهران ۵ میلیون تومان، جایزه ویزه بازار تهران دو اثر هر یک ۵ میلیون تومان، جایزه ویژه خط سفید ۵ میلیون تومان، جایزه ویژه تهران شهر همدلی دو اثر هر یک ۵ میلیون تومان. جایزه ویژه رادیو تهران رتبه نخست دو میلیون تومان و رفته دوم یک میلیون تومان، جایزه ویژه حقوق و تکالیف شهروندی ۳ نفر هر کدام ۵ میلیون تومان و جایزه ویژه برج میلاد اثر برگزیده ۵ میلیون تومان.
وی گفت: امسال همزمان با اختتامیه ۱۰ اثر برگزیده دوره نخست این جایزه نیز که پیش از این در شماره های مختلف ماهنامه داستان همشهری منتشر شده بودند، در قالب کتابی منتشر و توزیع خواهد شد. ما همچنین از چهره‌های جوان داستان‌نویس که در این جایزه برگزیده می‌شوند، برای همکاری در تحریریه ماهنامه داستان همشهری دعوت می کنیم؛ همانطور که برخی از برگزیدگان سال گذشته نیز برای همکاری با تحریریه مجله داستان دعوت شدند و در حال حاضر مجله را همراهی می‌کنند.

دوره‌ی دوم

جلسه هیات داوران اولین دوره «جایزه داستان تهران» امروز شنبه ۷ آذرماه در دبیرخانه جایزه برگزار شد. دراین جلسه داوران جشنواره علی خدایی، فرخنده آقايي ، علي موذني، بلقيس سليماني و محمدحسن شهسواري و نیز مينا فرشيدنيك سردبير ماهنامه داستان همشهري و دبیر «جايزه داستان تهران» و جمعی از اعضای تحریریه ماهنامه داستان ماهنامه داستان همشهری حضور داشتند.

در این جلسه ۷۵ اثر برتری که در اولین دور داوری توسط شورای بررسی داستان ماهنامه داستان همشهری انتخاب شده بودند، در اختیار هیات داوران قرار گرفتند. پس از گفت‌وگویی چندساعته در خصوص روند داوری و نحوه‌ی جمع بندی آرا هیات داوران، نهایتا جناب آقای خدایی به عنوان رییس هیات داوران مسولیت هماهنگی میان داوران و جمع بندی نتایج داوری را برعهده گرفتند. دور دوم داوری تا پایان آذرماه جاری صورت می‌گیرد و از بین این آثار، ۲۰ اثر با رای هیات داوران برای دریافت جوایز اصلی و جنبی جشنواره معرفی خواهند شد. از برندگان جشنواره در مراسم اختتامیه‌ای که روز پنجشنبه ۳ دیماه برگزار خواهد شد، تقدیر می‌شود.

DSCF7765
IMG_2994
DSCF7817

اخبار | دوره‌ی دوم

بر اساس داوري اوليه دومين دوره جايزه داستان تهران، آثار ۷۵ نفر به دور دوم داوري راه يافت. دبير اين جايزه از معرفي اسامي نويسندگان راه يافته به دوردوم داوري اين جايزه خبر داد.

مينا فرشيدنيک با اشاره به اينکه براساس داوري اوليه توسط شوراي بررسي داستان ماهنامه داستان همشهري، ۷۵ نفر به دور دوم داوري راه يافته‌اند، گفت: اين تعداد از ميان ۱۳۶۲ شرکت ‌کننده در اين مسابقه ادبي انتخاب شده‌اند و داستان‌هايشان براي داوري نهايي به هيات ‌داوران شامل علي خدايي، فرخنده آقايي، علي موذني، بلقيس سليماني و محمدحسن شهسواري سپرده خواهد شد.

اسامی نویسندگان این ۷۵ اثر به قرار زیر است:

1
2
3

به گفته فرشیدنیک، هيات داوران قرار است شنبه ۷ آذر نشستي داشته باشند. در اين جلسه ۷۵ اثر برتر در اختيار هيات داوران قرار مي‌گيرد و درباره روند داوري و نحوه جمع بندي آرا بحث و گفت‌‌وگو خواهد شد. همچنين روز يکشنبه ۸ آذر نشست خبري اين جايزه در سالن کنفرانس موسسه همشهري برگزار خواهد شد.
امسال رتبه‌هاي اول تا سوم جايزه داستان تهران به ترتيب ۷۰ ميليون ريال، ۵۰ ميليون ريال و ۳۰ ميليون ريال دريافت مي‌کنند. از پنج اثر برتر نيز هر يک با مبلغ ۱۰ ميليون ريال تقدير خواهد شد و ۱۲ جايزه هم در بخش جنبي جمعا به مبلغ ۵۳۰ ميليون ريال به برگزيدگان اهدا مي‌شود.
دومين دوره «جايزه داستان تهران» را ماهنامه‌ داستان همشهري برگزار مي‌کند وسازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، برج ميلاد، معاونت حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران، دانشگاه تهران، راديو تهران و شهرداري منطقه ۱۲همکاران برگزاري اين جشنواره هستند.