اخبار | دوره‌ی سوم


علی خدایی، نویسنده معتقد است: جایزه داستان تهران یک پیشنهادی باشد برای اینکه تهران مرکز فعالیت های ادبی کشور شده و با این کار پایتخت را به عنوان مکانی پرجاذبه معرفی کنیم.

‎به گزارش روابط عمومی جایزه داستان تهران: علی خدایی با طرح این سوال که در سومین دوره جایزه داستان تهران در چهارسال متوالی چه کرده‌ایم و در حال حاضر در چه موقعیتی هستیم، گفت: این سوال بارها از من به عنوان داور این جایزه ادبی پرسیده شده و من همیشه به کسانی که این سوال را پرسیده‌اند، گفته‌ام آثاری که انتخاب کرده‌ایم به تناوب در همشهری داستان و کتاب نویسنده به چاپ رسیده و همین موضوع نشان می‌دهد در انتخاب‌ها به نکاتی که در فراخوان آمده است، توجه کرده‌ایم.

‎او با طرح این سوال که انتخاب داستان از دل یک جایزه ادبی این‌چنینی چه دستاوردهایی داشته است ادامه داد: در هردوره از برگزاری جایزه داستان با کثرت نویسنده‌های آماتور و حرفه‌ای روبرو هستیم که در مسابقه شرکت می‌کنند که این موضوع خود نشان می‌دهد نويسنده‌های ايرانی در هر سطح نياز به وجود آمدن مركزی جديد برای ادبيات را احساس كرده‌اند، اين كه نويسنده‌ای از يك شهر می‌نويسد بيشتر از انتقال ارزش‌های مكانی حاوی روح زمانه‌ای است كه در آن زندگی می‌كند و تهران يكی از نمادين‌ترين شهرهای انسان امروز ايرانی برای نشان دادن ضميرش است.

‎به گفته‌ی این نویسنده با مطرح شدن تهران به عنوان موضوع داستان شاهد برگزاری جایزه ادبی با موضوع سایر شهرها مثل اصفهان و شیراز روبرو شدیم که این نکته را نیز می‌توان از دستاوردهای جایزه داستان تهران دانست.

‎ او درمورد انتخاب تهران به عنوان موضوع یک جشنواره ادبی گفت: تهران به عنوان شهری که اولین‌ها در آن اتفاق افتاده، اهمیت خاصی دارد. تهران شهر شيوه‌های مختلف زندگی و برخوردارهاست و همین موضوع اهمیت آن را برای موضوع یک مسابقه مشخص می‌کند.
‎خدایی معتقد است: موضوعاتی از این دست منبع و جرقه داستان بوده و درکنار اعلام فراخوان می تواند انگیزه خلق داستان‌های ویژه تهران را فراهم کند، داستان‌هایی که مختص این شهر بوده و در جای دیگر نمی تواند اتفاق بیفتد.

‎به گفته این نویسنده هر داستان تهران می تواند ویژگی های خاص تهران را نشان دهد و حتی در روابط انسان ها تاثیرگذار باشد.

اخبار | دوره‌ی سوم


جواد محقق، نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار معاصر معتقد است جشنواره های ادبی مانند جایزه داستان تهران که جنبه تولیدی دارند بهانه خوبی برای ارائه آثار تازه در حوزه داستان هستند.

به گزارش روابط عمومی سومین دوره جایزه داستان تهران محقق می گوید: جشنواره هایی که در طول سال برگزار می شود به بررسی آثار تولید شده میپردازد اما یک جشنواره ادبی مانند جایزه داستان تهران در سه دوره متوالی بهانه مناسبی برای تولید آثار تازه بخصوص در یک حوزه مشخص است.

او با تاکید براینکه جایزه و جشنواره های ادبی در حقیقت بیشتر میو چینان آخرفصل هستند که مجموعه یکسال را مورد بررسی قرار می دهند، گفت: جایزه داستان تهران، موضوعی را ارائه می دهد تا نویسنده در مورد آن اثر خود را تولید کند و این یعنی ارزش افزوده ای به فضای داستان نویسی اضافه می شود و آثار تازه ای به وجود می آید که قابل توجه هستند.

به گفته محقق تنها ایراد وارد به برگزاری جایزه هایی نظیر جایزه ادبی داستان تهران تولید کارهای شبیه به هم و سفارشی است.

او می گوید: این ایراد با نوع داوری، انتخاب خوب و مناسب و دقت در بررسی کارهای ارائه شده قابل رفع است.

محقق معتقد است: داوران جایزه ادبی داستان تهران باید تلاش کنند با دقت نظر نمونه های بهتر و برتر را انتخاب کرده و باعث ماندگار موضوعی شوند که برای برگزاری جشنواره انتخاب کرده اند.

محقق درمورد محور قراردادن تهران به عنوان موضوع داستان در جایزه ادبی داستان تهران، گفت: در همه کشورهای دنیا که ادبیات غنی دارند، نویسندگان و شاعران اشعار و داستان های خود را برای مراکز ملی پایتخت نوشته اند.

به گفته محقق در دوره ها اخیر که ادبیات معاصر گستره بیشتری در بین مخاطبان یافته پرداختن به پایتخت یکی از مسائل جدی در آثار نویسندگان است.

او معتقد است در کشورهای اروپایی یادداشت ها و شعرهایی از لندن و پاریس و تک نگاره هایی ادبی از سازه هایی مانند برج ایفل و حواشی ساخت و ساز آن وجود دارد که بسیاری از آنها به عنوان یک منبع تاریخ محسوب شده و به فارسی نیز ترجمه شده است که متاسفانه جای کارهایی نظیر این نوشته ها در کشور ما خالی است.

محقق می گوید: باید به صورت جدی در ادبیات داستانی به تهران بپردازیم. در نوشته ها از تهران به مسائلی نظیر ترافیک، هوای آلوده و … گفته شده است اما در کنار این مشکلات باید از زیبایی و توانمندی وظرفیت هایی که در شهر وجود دارد بگوییم.

به گفته این او می توان با ارائه یک تصویر از تهران شناخت دقیقی به مخاطب بدهد، موضوعی که جای آن در ادبیات داستانی ما خالی است.

اخبار | دوره‌ی سوم

محمد حسن شهسواری، عضو هیات داوران سومین دوره جایزه داستان تهران معتقد است جایزه داستان تهران در سومین دوره خود قوی‌تر عمل خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی سومین دوره جایزه داستان تهران، شهسواری با اشاره به اینکه بشر از ابتدای تاریخ درمورد مواردی که مفهوم مشترک بین آنها به حساب می‌آمده، داستان نوشته است، گفت: در حقیقت یک تجربه مشترک باعث می‌شود که دورهم جمع شویم و حرف بزنیم به همین دلیل می توان گفت نوشتن درمورد تهران به معنی رسیدن به یک مفهوم مشترک شهروندی است.

او مفاهیمی مانند مادر، پدر، خدا، بهشت و … را مفهموم مشترک بین افراد دانست.

به اعتقاد عضو هیات داوران سومین دوره جایزه داستان تهران، درمورد شهر نیز مفاهیمی مانند یک خیابان می‌تواند حرف مشترک ایجاد کند، درحقیقت میدان آزادی، میدان انقلاب، خیابان جمهوری و …. داستان اصلی به شمار می‌رود که نویسنده داستان شخصی خود را به داستان اصلی که این فضاها باشد گره زده و یک تجربه مشترک بین داستان و مخاطب ایجاد می کند.

شهسواری گفت: ایجاد این تجربه مشترک بین نویسنده و مخاطب بدون اینکه یکدیگر را دیده باشند، اتفاق می‌افتد، در جایزه داستان تهران فرم حرف زدن داستان از شهر به ایجاد این مفهوم مشترک کمک می‌کند.

عضو هیات داوران سومین دوره جایزه داستان تهران درمورد برگزاری سومین دوره این رویداد ادبی، ادامه داد: در این دوره دوتفاوت عمده نسبت به دوره های قبل اتفاق افتاده است که قابل توجه است.

به گفته او در مرحله اول تداوم برگزاری این رویداد ادبی باعث می شود تا داستان‌های قوی‌تر به دبیرخانه خواهد رسید یعنی نویسنده‌های دور قبل و نویسنده‌های قوی‌تر در جایزه داستان تهران به رقابت خواهند پرداخت که این برای این رویداد ادبی قابل توجه و مهم است.

شهسواری گفت: در یک بعد دیگر نویسنده‌های جوان‌تر با مطالعه داستان هایی که در دوره قبل رتبه آورنده اند تلاش می‌کنند تا شبیه به آثار برنده در دوره‌های قبل بنویسند که این نکته در واقع نوعی تقلید به حساب می آید که چندان خوش ‌آیند نیست.

عضو هیات داوران سومین دوره جایزه داستان تهران معتقد است در دوره اول جایزه داستان تهران، داستانی از برج میلاد رتبه آورده بود و در دوره دوم با موجی زیادی از داستان ها درمورد برج میلاد روبرو بودیم اما شرکت کنندگان این نکته را فراموش نکنند برنده شدن یک داستان به معنی توجه صرف به مکانی که داستان در آن اتفاق افتاده است، نیست.

اخبار | دوره‌ی سوم

مهلت شرکت در سومین دوره جایزه داستان تهران ۳۱ شهریور ماه به پایان میرسد.
به گزارش روابط عمومی سومین دوره جایزه داستان تهران، مهلت شرکت در سومین دوره جایزه‌ داستان تهران که با هدف ایجاد زمینه‌ای برای ثبت تصاویر داستانی از پایتخت ایران و تلاشی در جهت خلق داستان‌های شهری با محوریت شهر تهران برگزار می‌شود، ۳۱ شهریور ماه به پایان می رسد.
جایزه داستان تهران كه بعد از دو دوره برگزاري به دليل ارتقاي سطح كيفي داستان، دوسالانه شد، از سوی مجله‌ داستان همشهری برگزار می شود که پس از برگزاری دو دوره پیاپی در سالهای ۹۳ و ۹۴، در سومین دوره با محوریت تهران از خرداد ماه برنامه ریزی و علاقه مندان برای شرکت در این دوره می توانند آثار خود را تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ به آدرس ایمیل ارسال کنند.
به نفرات برگزیده اول تا سوم به ترتیب ۷۰.۰۰۰.۰۰۰، ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ و ۳۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی اهدا خواهد وپنج اثر برتر نیز در روز اختتامیه مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال جایزه نقدی دریافت خواهند کرد.
در داستان‌های ارسالی، شهر تهران باید نقشی محوری داشته باشند. به این معنا که داستان چنان با مولفه‌هایی نظیر ویژگی‌های جغرافیایی و اقلیمی (کوههای شمال تهران، ییلاقهای اطراف تهران و…)، ادوار و وقایع تاریخی شهر تهران (قیام مشروطیت، کودتای ۲۸مرداد، پیروزی انقلاب اسلامی و …)، اماکن تاریخی شهر تهران (شمس‌العماره، لاله‌زار، موزه‌ آبگینه و…)، رویدادهای فرهنگی ـ هنری، ورزشی و… (جشنواره‌ها، شهرآوردها و…)، نمادهای شهری و اماکن منحصربه‌فرد شهر تهران (میدان آزادی، برج میلاد، استادیوم آزادی، بازار تهران و…)، اماکن متبرکه و زیارتگاه‌های تهران (امامزاده‌ها، مساجد تاریخی، قطعه شهدا و…)، سیستم حمل و نقل (مترو، پایانه‌های شهری، فرودگاه مهرآباد و…)، چهره معماری شهر (برج‌ها، اتوبان‌ها، بوستان‌های شهری و…) و سبک زندگی شهروندان تهرانی (مشاغل، دغدغه‌ها، شیوه‌های وقت‌گذرانی، تفریحات و…) گره خورده باشد که در مکانهای دیگری جز این شهر قابل تصور نباشد.
علاوه بر این داستانهای ارسالی نباید قبلا در هیچ کتاب، مجله و رسانه مکتوب یا فضای مجازی منتشر شده باشند. از آنجایی که داستانهای برگزیده در ماهنامه داستان منتشر خواهند شد، آثار ارسالی باید با چهارچوبها و اصول محتوایی گروه مجلات همشهری همخوانی داشته باشند.
مهلت شرکت در سومین دوره جایزه داستان تهران ۳۱ شهریورماه به اتمام رسیده و تمدید نخواهد شد.
علاقه مندان برای شرکت در این دوره اطلاعات تکمیلی درخصوص ویژگیهای آثار، نحوه ی ارسال ، جوایز این دوره و سایر اطلاعات تکمیلی را می توانید در سایت رسمی جایزه داستان تهران دنبال کنند.