اخبار | دوره‌ی دوم

IMG_20150906_203433

این برنامه ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۱۵ شهریور با سخنرانی مرادی کرمانی آغاز شد. تصويري كه نويسنده از شهر در داستان ماندگار مي‌كند بايد تلفيقي از واقعيت و خيال باشد. واقعيت صرف مستندگونه و خيال صرف نمي‌تواند تصوير درستي از شهر ارائه دهد. مثل تصويري كه ديكنز از لندن و ويكتور هوگو از پاريس ارائه مي‌كنند. يا در ادبيات ايران رمان سووشون از شهر شيراز ارائه مي‌كند. و در مورد برخی دیگر از شهرها هم چنین داستان‌ها و رمان‌هایی توسط نویسندگان آن شهرها نوشته شده. اما در مورد تهران جای خالی چنین داستان‌هایی احساس می‌شد و ابتکار ماهنامه داستان همشهری در برگزاری جایزه داستان تهران اقدامی ارزشمند در جهت خلق داستان‌هایی با محوریت شهر تهران است.

IMG_20150906_201747

در ادامه مینا فرشیدنیک، سردبیر ماهنامه داستان همشهری و دبیر جایزه داستان تهران با نمایش پاورپوینتی دوزبانه(به زبانهای فارسی و روسی) به معرفی جشنواره «جایزه داستان تهران» پرداخت. فرشیدنیک گفت: «جايزه داستان تهران» جشنواره‌ی داستان‌نویسی داستان کوتاه است با موضوع شهر تهران که توسط ماهنامه داستان همشهری برگزار می شود. این جشنواره فرصتي است براي بازنمايي تصويرهاي داستاني از تهران و تلاشي است در جهت خلق داستان‌هاي شهري؛ داستان‌هاي کوتاهي که قهرمان‌شان تهران، پايتخت ايران است.

IMG_20150906_202942

شهر تهران ساکنان زیادی را از قوم‌ها و فرهنگ‌های مختلف کنار هم جای داده که در طول زندگی روزمره، این تفاوت‌ها ممکن است به بروز تضادهایی منجر شود؛ اما داستان چون باب گفت‌وگو و تعامل را باز می‌کند، می‌تواند به عامل مهمی برای ایجاد تعامل و هم‌دلی بین تمامی شهروندان بدل شود. آدم‌هایی که هر روز از کنار هم رد می‌شوند اگر داستان‌های هم را بدانند، خیلی به هم نزدیک‌تر می‌شوند. شهر بی‌داستان، شهری ناامید است و «جایزه‌ داستان تهران» با این ایده شکل گرفت که روایت‌های همه‌ی مردم ایران را از این پایتخت بزرگ، ثبت و روایت کند.

فرشیدنیک در ادامه به تعداد آثار رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: در نخستین دوره‌ی برگزاری «جایزه داستان تهران» در طول دوره چهارماهه‌ی فراخوان دریافت آثار از ابتدای تیرماه تا پایان مهرماه ۱۳۹۳ مجموعا ۱۳۲۶ اثر از ۱۲۳۴ نویسنده به دبیرخانه‌ی این جایزه رسید که این تعداد اثر در بین جشنواره‌های داستان کوتاه کشور بی سابقه بوده است.

دبیر جایزه داستان تهران در اشاره به آمار شرکت کنندگان در این جشنواره افزود: از مجموع شرکت کنندگان، ۵۸ % ساکن تهران، ۴۱.۴۰% ساکن سایر نقاط ایران و ۰.۶ % ساکن خارج از ایران بوده اند. این آمار نشان می‌دهد که شهر تهران تنها به مردم ساکن تهران تعلق ندارد و همه‌ی ایرانیان،حتی در خارج از مرزهای ایران، از پایتخت خود روایت‌هایی دارند که باید بیان و ثبت شوند.

فرشیدنیک با اشاره با ذکر اینکه ازبین مجموع شرکت‌کنندگان اولین دوره جایزه داستان تهران تنها ۱۹% از مخاطبان در سابقه خود دست کم یک اثر چاپ شده در نشریه یا کتاب دارند و ۸۱ % از مخاطبان را نویسندگان جوانی تشکیل داده اند که تاکنون اثر منتشر شده‌ای نداشته اند گفت: این میزان مشارکت بالای نویسندگان نوقلم جوان نویدبخش آن است که نسل جوان نویسندگان ایران به دغدغه‌های اجتماعی و زندگی شهری حساس‌اند و می‌خواهند این تصاویر را در داستان‌های خود ثبت کنند.

IMG_20150906_203439

فرشیدنیک اضافه کرد: مراسم پایانی اولین دوره‌ی «جایزه داستان تهران» در قالب یک برنامه دو روزه، سوم و چهارم دی‌ماه ۱۳۹۳ برگزار شد. مراسم اختتامیه و اهدای جوایز روز سوم دی‌ماه ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد و روز دوم به برنامه‌های جنبی جشنواره اختصاص یافت.
مراسم اختتاميه‌ی نخستين «جایزه‌ داستان تهران» شامگاه چهارشنبه سوم دي با حضور نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از مسؤولان فرهنگی و هنری کشور، هنرمندان و نویسندگان پیش‌کسوت و علاقه‌مندان داستان‌نویسی، در مركز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد برگزار شد. در این مراسم علاوه بر اهدای جوایز برندگان از قاسم هاشمی نژاد، به عنوان یکی از نویسندگان پیش کسوت و برجسته حوزه داستان شهری تهران، تقدیر شد. و با ابتکار برگزارکنندگان جایزه داستان، روز دوم آیین پایانی اولین دوره‌ی «جایزه داستان تهران» با تور تهران‌گردی شروع شد. از آن‌جا که در داستان‌های این جشنواره، نمادهای شهر تهران و اماکن تاریخی این شهر از محورهایی بود که نویسندگان به آنها پرداخته بودند بازدید دسته‌جمعی برگزیدگان و هیات داوران جشنواره از برخی از این اماکن از ابتکارات برگزارکنندگان این جشنواره بود. در طول برنامه‌ی تهران‌گردی که با هدف بازید از نقاط مهم شهر تهران برگزار شد، این فرصت هم فراهم شد تا شرکت‌کنندگان و داوران جشنواره بتوانند وقت بیشتری را کنار هم بگذرانند و جهت همکاری‌های بعدی بیشتر باهم آشنا شوند. این تور یک روزه، با دیدار از بافت‌های تاریخی شهر تهران شروع شد. در پايان روز تهران‌گردي شركت‌كنندگان از طبقات مختلف برج ميلاد بازدید كردند و برنامه‌های جنبی اختتامیه با برگزاری نشست مشترکی با حضور برگزیدگان، داوران و اعضای تحریریه‌ی مجله داستان ادامه پیدا کرد. در این نشست، برگزیدگان خود و اثر داستانی‌شان را معرفی کردند و به دعوت دبیر جشنواره دیدگاه‌ها و نظرات و پیشنهادهای خود را درباره‌ی اولین دوره‌ی «جایزه دستان تهران» بیان کردند. داوران نیز تحلیل‌های خود را از مجموع آثار رسیده بیان کردند و توصیه‌هایی به نویسندگان جوان و برگزارکنندگان ارائه دادند.
دبیر جایزه داستان در پایان افزود: اولین دوره‌ي «جایزه داستان تهران» انعکاس گسترده‌ای در مطبوعات، خبرگزاري‌ها، فضاهای تبلیغات شهری و سایر رسانه‌ها داشت. ابتکار این جشنواره در پرداختن به موضوع شهر و داستان‌های شهری، توجه رسانه‌های فرهنگی و هنری اعم از روزنامه‌ها و مجلات، خبرگزاري‌ها و سايت‌های خبری و برنامه‌های تلویزیونی را به خود جلب کرد.

از ابتدای تیرماه سال جاری فراخوان دومین دوره جشنواره «جایزه داستان تهران» آغاز شده است و این جایزه امسال با همکاری تعداد بیشتری از نهادهای فرهنگی و شهری به لطف خدا بسیار گسترده تر از سال گذشته برگزار خواهد شد.

در پایان مرادی کرمانی افزود دلیل حضور من در این برنامه این است که مجله داستان همشهری یکی از برجسته ترین و ارزشمندترین مجلات فارسی زبان در حوزه تخصصی داستان کوتاه است و این مجله خوانندگان بی شماری دارد و حتی در دورافتاده ترین شهر ها و روستاهای کشور هم مخاطب دارد و من هم به شخصه با آثار داستانی ام این مجله را همراهی می کنم.

IMG_20150906_202948

در ادامه مراسم بولتن دو زبانه ای که معرفی جایزه داستان تهران و برشهایی از سه داستان برگزیده اولین دوره جایزه داستان تهران در آن منتشر شده بود بین مخاطبان حاضر در برنامه توزیع شد و داستانها به زبان فارسی توسط دبیر جایزه و به روسی توسط مترجم روس حاضر در برنامه قرائت شد. همچنین داستان کوتاه «بهار» نوشته مرادی کرمانی نیز به دو زبان برای مخاطبان اجرا شد. بخش داستانخوانی مورد اقبال گسترده مخاطبان حاضر در برنامه قرار گرفت.

بولتن دوزبانه‌ي فارسي- روسي براي ارائه در برنامه‌ي عصر تهران

1
1-1
2
3

برش‌هايي از داستان‌هاي برگزيده‌ي اولين دوره «جايزه داستان تهران» كه قرار است در پايان اين برنامه با ترجمه‌ي هم‌زمان روسي خوانده شوند.

4
5
6
7
8
9

اخبار | دوره‌ی دوم

photo_2015-09-05_13-57-31
photo_2015-09-05_13-57-23

عصر«داستان تهران» فردا درهفته فرهنگی تهران درمسکو برگزار می‌شود.

به گزارش ستاد خبری جایزه‌ي «داستان تهران»، این هفته‌ي فرهنگی در راستای حضور ایران به عنوان میهمان ویژه‌ي امسال در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو برپا شده است و طی آن روز یکشنبه ۱۵ شهريورماه و در پنجمین روز از این هفته‌ي فرهنگی، داستان‌های برگزیده‌ي دور اول «جایزه داستان تهران» با حضور مینا فرشیدنیک، دبیر این جایزه و سردبير ماهنامه‌ي داستان خوانده خواهد شد.

در این برنامه همچنین فرشیدنیک گزارشی از اولین دوره‌ي «جایزه داستان تهران» ارائه خواهد داد؛ جایزه‌ای که با دريافت ۱۳۰۰ اثر، یکی از بزرگترین جشنواره‌های فرهنگی کشور به شمار می‌رود. سردبیر ماهنامه‌ي داستان همشهری در ادامه به تحلیل آماری این جایزه و همچنین تأثیر آن بر همگرایی و هممسویی نهادهای مختلف شهرداری خواهد پرداخت.

در این مراسم هچنین بولتن‌های دوزبانه‌ای توزیع خواهد شد و برش‌هایی از سه داستان برگزیده‌ي این جایزه با ترجمه‌ي همزمان روسی برای علاقه‌مندان خوانده می‌شود.

مهمان ديگر اين شب، هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده‌ي کتاب «شما که غریبه نیستید» است. ترجمه‌ي روسی اين كتاب در این نمایشگاه رونمایی شده است و قرار است مرادي كرماني بخش‌هایی از اثر خود را برای علاقه‌مندان بخواند.

عصر«داستان تهران» در راستای دیگر اهداف این هفته فرهنگی، یعنی معرفی ابعاد فرهنگی تهران به مخاطبان روس اجرا می‌شود و طی آن شرکت‌کنندگان با داستان‌هایی که با محوریت شهر تهران نوشته شده، آشنا خواهند شد.

در این زمینه جایزه «داستان تهران» به عنوان فرصتي براي بازنمايي تصويرهاي داستاني از تهران و تلاشي در جهت خلق داستانهاي شهري تلاش دارد که عاملی برای نمایش تعامل و همدلی شهروندان تهرانی در هفته فرهنگی تهران در مسکو باشد.

هفته فرهنگی تهران درمسکو با شعار«سیمای فرهنگی دو پایتخت» از ۱۱ شهریور آغاز به کار کرده و تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت.

شهر تهران امسال به عنوان میهمان ویژه بیست و هشتین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، برنامه‌های متنوعی در بخش رویدادهای جنبی تدارک دیده است که از آن جمله می‌توان به عصر تهران، عصر شعر تهران،عصر فرهنگ و هنر تهران، عصر شاهنامه و عصر داستان تهران اشاره کرد.

در این هفته فرهنگی تعدای از نویسندگان سرشناس ایرانی، گروه‌های هنری، اساتید دانشگاه و همچنین هیأت‌های علمی از نهادهای مختلفی هچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، شهرداری تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شهر کتاب حضور دارند.

عصر «داستان تهران» در حالی در هفته فرهنگی مسکو برگزار می‌شود، که چیزی حدود یک ماه و نیم به پایان مهلت ارسال آثار به این مسابقه ادبی باقی مانده است. زمان داوری اولیه آثار نیز آبان‌ماه خواهد بود و داوری نهایی آذرماه انجام می‌شود.

امسال در دومین دوره برگزاری این جایزه، رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب ۷۰ میلیون ریال، ۵۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.

دومین «جایزه داستان تهران» از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌شود.

بولتن دوزبانه‌ي فارسي- روسي براي ارائه در برنامه‌ي عصر تهران

1
1-1
2
3

برش‌هايي از داستان‌هاي برگزيده‌ي اولين دوره «جايزه داستان تهران» كه قرار است در پايان اين برنامه با ترجمه‌ي هم‌زمان روسي خوانده شوند.

4
5
6
7
8
9

اخبار | دوره‌ی دوم

Belgheys-Soleimani

بلقیس سلیمانی معتقد است که جایزه «داستان تهران» می‌تواند مفهوم کلی شهر را معیار آثار خود قرار بدهد تا از این طریق کلانشهرهای دیگر نیز مورد توجه نویسندگان قرار بگیرند.
داور اولین دوره جایزه «داستان تهران» در گفت‌وگو با ستاد خبری این جایزه گفت: بسیاری از داستان‌هایی که پارسال به دست ما رسید، نشان می‌داد که نویسندگانشان نگاهی سردستی و توریستی به تهران دارند؛ یعنی هیچ‌کدام جان و روح تهران را درک نکرده‌اند. به همین خاطر شاید بهتر باشد که این جایزه نه فقط درمورد تهران، بلکه با موضوع کلی شهر برگزار شود.
نویسنده رمان «بازی آخر بانو» از جایزه «داستان تهران» به عنوان یکی از رویدادهای خاص فرهنگی سال گذشته نام برد و افزود: اگرچه تجربه زیستن در کلانشهری مثل تهران از شهرهای دیگر متفاوت است، اما اغلب داستان‌های این جایزه دارای موضوعاتی بودند که می‌توانست در هر شهر دیگری اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به فرهنگ قبیله‌ای مردم در شهر بزرگی مثل تهران گفت: این چندپارگی باعث شده است که این شهر و مردمانش هنوز در قرن بیست‌ویکم آنگونه که باید فرهنگ شهری و روح شهری را با جان و دل نپذیرفته باشند.
سلیمانی افزود: همه ما به عنوان شهروندان تهران زیست دوپاره‌ای داریم، یعنی بخشی از عمرمان را درشهرهای دیگر، شهرستان‌ها و روستاها گذرانده‌ایم و بخشی از آن را در تهران. این زیست دوپاره به خود تهران نیز منقل شده است؛ درواقع تهران هویت واحدی ندارد و از خرده‌فرهنگ‌های مختلفی تشکیل شده است که ما در کوچه پس کوچه‌هایش می‌بینیم. این همان موضوعی است که من آن را در رمان « روز خرگوشی» دستمایه کارم قرار دادم.
نویسنده کتاب «بازی عروس و داماد» با اشاره به قدمت نه چندان زیاد تهران به نسبت شهرهایی مثل استانبول که حوادث بسیاری را از سرگذرانده‌اند، افزود: شهرهایی مثل پاریس و یا لندن دست کم دویست-سیصد سال در ادبیات تبلور پیدا کرده‌‌اند و سابقه طولانی‌تری از تهران دارند، به همین خاطر می‌توان حدس زد که چرا شهر تهران در ادبیات تنها به تهران قدیم و روزگار گذشته خلاصه می‌شود که آدم‌هایش لهجه، مراسم و آداب و رسوم خاصی دارند و نویسندگان ایرانی آنگونه که باید تصویر درستی از این شهر ارائه نداده‌اند.

اخبار | دوره‌ی دوم

Shahrdari-Logo

معاونت و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با شعار «خط سفید» به دومین جایزه «داستان تهران» پیوست.
به گزارش ستاد خبری دومین جایزه «داستان تهران»، به داستانی که با محوریت این شعار نوشته شده باشد، جایزه‌ای به مبلغ ۵ میلیون تومان اهدا می‌شود.
«خط سفید» به تازگی به عنوان یکی از برنامه‌های مدیریت شهری برای اصلاح فرهنگ ترافیک در سطح شهر، مورد توجه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران قرار گرفته است.
پیش از این برج میلاد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز اهدای جایزه در بخش جنبی این رقابت را برعهده گرفته بودند.
امسال برج میلاد با هدف تبیین جایگاه این برج به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران، برای اثری که با تمرکز براین سازه نوشته شده باشد، یک جایزه پنج میلیون تومانی درنظر گرفته است.
سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز به دو اثری که بر مبنای محور اعلام شده از سوی این سازمان، یعنی «تهران، شهر همدلی» نوشته شده باشند هریک به مبلغ پنج میلیون تومان جایزه خواهد داد.
مهلت ارسال آثار به این مسابقه ادبی تا پایان مهرماه است و زمان داوری اولیه آن آبان‌ماه خواهد بود. زمان داوری نهایی نیز آذرماه اعلام شده است.
رتبه¬های اول تا سوم جایزه داستان تهران به ترتیب ۷۰ میلیون ریال، ۵۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال دریافت می¬کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.
دومین جایزه «داستان تهران» از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌شود.

اخبار | دوره‌ی دوم

Logo-SazmanFarhangi

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دومین جشنواره «داستان تهران» به داستان‌هایی با موضوع همدلی جایزه خواهد داد.
به گزارش ستاد خبری دومین جایزه «داستان تهران»، این جایزه در بخش جنبی این رقابت ادبی به دو اثری تعلق می‌گیرد که براساس محور اعلام شده از سوی این سازمان، یعنی «تهران، شهر همدلی» نوشته شده باشند. مبلغ این جایزه ده میلیون تومان عنوان شده که به دو اثر برگزیده هریک به مبلغ پنج میلیون تومان اهدا خواهد شد.
درحال حاضر برج میلاد و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اهدای جایزه در بخش جنبی این رقابت را برعهده گرفته‌اند. برج میلاد امسال با هدف تبیین جایگاه این برج به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران، برای اثری که با تمرکز براین سازه نوشته شده باشد، یک جایزه پنج میلیون تومانی درنظر گرفته است.
مهلت ارسال آثار به این مسابقه ادبی تا پایان مهرماه است و زمان داوری اولیه آن آبان‌ماه خواهد بود. زمان داوری نهایی نیز آذرماه اعلام شده است.
رتبه¬های اول تا سوم جایزه داستان تهران به ترتیب ۷۰ میلیون ریال، ۵۰ میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال دریافت می¬کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.
دومین جایزه «داستان تهران» از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌شود.

اخبار | دوره‌ی دوم

Untitled-2

برج میلاد در دومین جشنواره «داستان تهران» به داستان‌هایی با محوریت این سازه جایزه خواهد داد.

هدف از اهدای این جایزه كه مبلغ آن پنج ميليون تومان عنوان شده است، تبیین جایگاه این برج به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران مي‌باشد و قرار است اين جايزه در بخش جنبی این رقابت ادبی به آثاری تعلق بگیرد که با تمرکز بر این نماد نوشته شده باشند.

نمادهای شهری و اماکن منحصر به فرد شهر تهران از جمله میدان آزادی، برج میلاد، استادیوم آزادی، بازار تهران، فرودگاه مهرآباد و … از مؤلفه‌هایی هستند که به عنوان محورهای دومین جایزه «داستان تهران» عنوان شده‌اند.

مهلت ارسال آثار به این مسابقه ادبی تا پایان مهرماه است و زمان داوری اولیه آن آبان‌ماه خواهد بود. زمان داوری نهایی نیز آذرماه اعلام شده است.

رتبه‌های اول تا سوم جایزه داستان تهران به ترتیب ۷۰ میلیون ریال، ۵۰میلیون ریال و ۳۰ میلیون ریال دریافت می‌کنند. از پنج اثر برتر نیز هر یک با مبلغ ۱۰ میلیون ریال تقدیر خواهد شد.

اخبار | دوره‌ی دوم

hosseinsanapour

حسین سناپور درباره جوایز ادبی معتقد است: من در کل با برگزاری جوایز ادبی موافقم، بخصوص اگر متعلق به بخش خصوصی باشند، چون درواقع نشان‌دهنده فعالیت نهادهای مردمی است.

نویسنده رمان «نیمه غایب» در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین جایزه «داستان تهران» درباره‌ی این رقابت ادبی عنوان کرد: با برگزاری این قبیل جوایز هم موافقم که جایزه‌هایی به جریانات داستان‌نویسی داده بشود؛ یعنی به طور خاص یک یا چند ویژگی را برای داستان‌ها قائل بشویم و براساس همان جایزه بدهیم. حالا این ویژگی می¬تواند یک مکان یا یک موضوع باشد، یا توجه به یک اقلیم خاص، یک موضوع فرهنگی یا یک ژانر.

وی افزود: من فکر می‌کنم باوجود آن که در دولت قبلی بسیار از جوایز محلی و استانی داستان کوتاه تعطیل شد و این لطمه زیادی به جریان داستان‌کوتاه‌نویسی ما زد، اما داستان‌نویسی ما آنقدر رشد کرده است و آنقدر داستان‌نویس داریم که بتوانیم در حوزه‌های مختلف جایزه برگزار کنیم و داستان‌هایی مبتنی بر یک جریان یا ویژگی خاص داشته باشیم.

سناپور در ادامه گفت: تهران هم به طور خاص پیچیدگی‌ها و وضعیت فرهنگی ویژه‌ای دارد و اتفاق خوبی است که جایزه «داستان تهران» برگزار می‌شود تا بتواند این ویژگی‌ها را از خلال داستان‌ها کشف کند یا بیشتر نمود بدهد و باعث بیشتر دیده شدن مسائل و موضوعات تهران شود.

وی با بیان اینکه داستان در نگاه ما به شهر می‌تواند اثرگذار باشد، یادآور شد: وقتی بتوانیم شهر را بهتر بشناسیم حتماً می‌توانیم برخورد بهتری با آن داشته باشیم و بهتر برای حل و رفع مصائب آن فکر کنیم.

نویسنده کتاب «جادوهای داستان» در پاسخ به این سؤال که ادبیات معاصر ما تا چه اندازه موفق بوده است تصویر دقیق و درستی از تهران ارائه دهد، گفت: تهران مدام در حال تغییر است و تهران امروز تهران بیست یا سی سال پیش نیست. وضعیت فرهنگی ما هم تغییر کرده است. این تهران طبعاً در داستان‌های دهه‌های گذشته چندان دیده نمی‌شد. شاید حداکثر دو دهه است که به طور خاص به تهران توجه می‌شود و حتی می‌توانم بگویم عمده‌ترین داستان‌های مربوط به تهران ظرف ده سال اخیر نوشته شده است.

سناپور اضافه کرد: نه یک رمان و چند داستان کوتاه، بلکه مجموعه‌ی رمان‌ها و داستان‌هایی که تا کنون نوشته شده و بعد از این نوشته خواهد شد می‌تواند تصویر دقیقی از تهران امروز برای آیندگان ترسیم کند و به نمایش بگذرد.

وی درباره جایگاه و نقش تهران در داستان‌های خود عنوان کرد: من در تهران بزرگ شده‌ام. در نتیجه مدام با این شهر در تماس بوده‌ام و به اصطلاح تجربه زیستی من در تهران اتفاق افتاده است. به همین خاطر، طبیعی است که داستان‌هایم در درجه اول به تهران مربوط باشند.

این مدرس داستان‌نویسی افزود: اگر شما کتاب‌های من را خوانده باشید، به‌خصوص رمان‌های «نیمه‌ غایب»، «ویران می‌آیی»، «لب بر تیغ»، و «دود»، می‌بینید که تهران در داستان‌هایم نمود زیادی دارد. حالا اینکه چقدر خوب پرداخته شده و چه جنبه‌هایی از آن نشان داده شده و چه جنبه‌هایی نشان داده نشده و آیا توانسته‌ام پیچیدگی‌ها و تناقض‌های موجود در این شهر را نشان بدهم یا نه، داوری‌اش برعهده منتقدان است.

سناپور درباره اهمیت بیش‌تر تهرانی یا ادبی بودن قصه‌هایی که در جایزه داستان تهران داوری می‌شوند، بیان کرد: در اینکه این دو مقوله حتماً باید با هم تناسب داشته باشد شکی نیست. چون این جایزه به داستان‌هایی داده می‌شود که قرار است راجع به تهران باشد و به همین دلیل حتماً باید تهران در آنها نمود چشمگیری داشته باشد. اما معنی حرف من این نیست که مثلاً به داستان‌های متوسطی جایزه بدهند که تهران در آنها خیلی چشمگیر است.

وی افزود: در واقع من فکر می‌کنم باید این دو ویژگی را با هم دید. یعنی هم داستان‌ها باید خوب باشند و هم تهران بروز درست و چشمگیری در آنها پیدا کرده باشد. اگر داوران با داستان‌های خوبی برخورد کنند که تهران هم در آن‌ها حضوری چشم‌گیر و به‌خصوص محوری داشته باشد، طبعاً مشکلی نخواهند داشت. مشکل‌شان وقتی است که داستان‌های نسبتاً خوبی داشته باشند با حضور چشم‌گیر تهران، و داستان‌های بهتری بدون حضور چشم‌گیر تهران. در چنین شرایطی باز هم گمان می‌کنم انتخاب نوع اول، که تهران درشان چشم‌گیر است در اولویت است.

نویسنده رمان «دود» به برگزارکنندگان دومین جایزه داستان تهران پیشنهاد داد: من فکر می‌کنم خوب است که دست‌اندرکاران این جایزه سخنرانی‌ها و سمینارهایی با موضوع تهران در رمان‌ها و داستان‌های ایرانی، یا در کل شهر و شهری‌نویسی در داستان‌نویسی ما بگذارند تا جامعه‌شناسان و متخصصان عرصه‌های مختلف بیایند و بگویند از نظر آنها شهر و به‌خصوص کلان‌شهرها چه‌طور بازنمایی شده و به‌خصوص تهران چه ویژگی‌هایی در این داستان‌ها داشته و دارد. ضمن اینکه داستان‌هایی که تاکنون نوشته شده از نگاه آن‌ها نقد شود تا دوستانی که بعد از این داستان می‌نویسند با آگاهی بیشتر و خودآگاهانه‌تر درباره‌ی این موضوع بنویسند.

وی در پایان گفت: ضمنا این رویداد ادبی، علاوه بر جایزه‌ای که به داستان‌های کوتاه می‌دهد، می تواند از رمان‌هایی هم که در سال‌های گذشته به طور خاص درمورد تهران نوشته شده تقدیر کند تا هم این کتاب‌ها بیشتر خوانده بشود، هم به تهران توجه بیشتری شود و هم کسانی که می‌خواهند داستان شهری بنویسند، ‌نمونه‌ها و چشم‌اندازی برای داستان‌های خود داشته باشند.

Sinadadkhah1

سینا دادخواه که در اولین دوره جایزه «داستان تهران» شایسته تقدیر شناخته شده، معتقد است باید موضوع شهر بیش از خود داستان در این جایزه مورد اهمیت قرار بگیرد.

نویسنده کتاب «زیباتر» در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین دوره‌ي «جایزه داستان تهران» گفت: باید معیارهای داوری بر شکل درست و دقیق‌تری از شهرنگاری تمرکز داشته باشد، چون اگر معتقدیم که چیزی به نام ادبیات شهری وجود دارد، بهتر است معیارهای آن را نیز آشکارا بیان و ارزش‌گذاری کنیم تا داوران نیز براساس همین معیارها دست به انتخاب آثار بزنند.

وی افزود: به نظرم باید داستان‌هایی انتخاب شوند که درآن‌ها شهر بیش از داستان مورد اهمیت قرار گرفته است، یعنی اگر داستانی داریم که سیمای درخشان، جذاب و متفاوتی از شهرتهران ارائه می‌دهد، گیرم که عناصر داستانی ضعیف‌تری به نسبت دیگر داستان‌ها داشته باشد، باید آن را بر داستانی که عناصر فنی را خیلی خوب رعایت کرده، اما تهرانش، تهرانی پیش پاافتاده و عادی است، مقدم دانست.

نویسنده‌ي رمان «یوسف‌آباد، خیابان سی‌و‌سوم» درکنار هم قرار گرفتن هر دوی این معیارها را رویایی دست‌نیافتنی دانست و گفت: البته وقتی از مقدم بودن شهرنگاری بر عناصر داستانی حرف می‌زنیم، این مسأله را نیز درنظر داریم که داستان‌ها از حداقل استانداردها و کیفیت لازم برخوردار باشند.

دادخواه با اشاره به اینکه داوران دوره اول جایزه «داستان تهران» بیش از آنکه دغدغه شهری داشته باشند، دغدغه داستان داشتند، افزود: در زندگی امروز شهر و مناسبات شهری اهمیت عمده‌ای پیدا کرده و تا وقتی این موضوع در داستان‌های ما نمود پیدا نکند، ادبیات ما پیشرفتی نخواهد کرد.

وی گفت: درحال حاضر شاید افراد بسیاری وجود داشته باشند که بتوانند داستان استاندارد بنویسند، اما آنچه اهمیت دارد تصویری یگانه و درست از شهر و مناسبات شهری است و نه صرفاً پرداختن به فضا و ساختمان و اتوبان. به همین خاطر باید در چنین جایزه‌ای شهر در مانیفست داوران اهمیت بیشتری به نسبت داستان داشته باشد.

این نویسنده با تأکید بر اینکه شهرهمان مدرنیته است و امروزه سبک زندگی و طرز فکر ما نیز درگیر این مدرنیته شده، افزود: شهر و مدرنیته دو روی یک سکه هستند و تا زمانی‌ که به لحاظ مضمونی و محتوایی مسأله‌مان را با شهر حل نکنیم، نمی‌توانیم وارد فرم ادبی بشویم؛ درهیچ کجای دنیا هم این اتفاق نیفتاده است، مگرآنکه داستان مدرن تکلیف خود را با شهر و مناسبات شهری و به طور خاص با مدرنیته مشخص کرده باشد.

دادخواه با اشاره به تلاش‌ نویسندگان در سال‌های اخیر برای ارائه تصویر درستی از شهر تهران گفت: متأسفانه اغلب این تلاش‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود، چراکه پشت سد کیفیت داستانی قرار می‌گیرد. این درحالی است که مدرنیته ادبی تهران تاریخ خاص و نقطه‌های درخشان خاص خودش را دارد.

این نویسنده افزود: جایزه «داستان تهران» در دوره اول بسیار خوب برگزار شد و اگر چند دوره به همین منوال بگذرد و معیارهای هنری و نظری آن مشخص‌تر بشود، می‌تواند حتی منزوی‌ترین نویسندگان را هم به سوی خود جلب کند، اما همانطور که گفتم باید همه هم‌وغم خود را روی این بگذارد که شهر تهران بر داستان اولویت داشته باشد.

دوره‌ی دوم

alirezamahmoudiiranmehr

علیرضا محمودی ایرانمهر می‌گوید: جایزه «داستان تهران» می‌تواند با تولید و نشر آثاری که برآیند زندگی در پایتخت است، به یک برند مهم ادبی در این زمینه بدل شود.

این نویسنده درگفت‌وگو با ستاد خبری دومین جایزه «داستان تهران» عنوان کرد: باید به جایی برسیم که وقتی مهر این جایزه روی کتاب یا داستانی می‌خورد، یک اعتبار فرهنگی برای آن به همراه بیاورد، یعنی اعتبار مالی و اداری جایزه «داستان تهران» را به یک اعتبار فرهنگی بدل کنیم.

وی افزود: ما جایزه‌ای به نام «گلشیری» داشتیم که وقتی به کتابی داده می‌شد، اعتباری برای آن نویسنده و کتاب به شمار می‌رفت و حتی در دوره‌های اول برگزاری این جایزه کتاب را به چاپ‌های دهم و یازدهم می‌رساند؛ به این دلیل که مردم به این نام و این جایزه اعتماد داشتند.

نویسنده کتاب «ابرصورتی» با بیان اینکه اعتباری که از یک شخص گرفته شده باشد، به نسبت اعتباری که براساس یک جریان شکل گرفته دوام کمتری دارد، گفت: جایزه «داستان تهران» می‌تواند به صورت گسترده‌تری این اعتبار را در طول زمان کسب کند و این وظیفه‌ای است که بر دوش برگزارکنندگان این جایزه قرار دارد.

محمودی ایرانمهر همچنین درباره‌ي حضور نویسندگان سرشناس به عنوان یکی از راه‌های کسب اعتبار برای یک جایزه ادبی گفت: متأسفانه دوره‌ي غول‌های ادبی گذشته است و در ادبیات ایران هم جدا از پیشکسوتانی مثل دولت‌آبادی که حضورشان ارزشمند و غنیمت است، کمتر نویسنده‌ای داریم که چنین تأثیری را داشته باشد، ضمن اینکه یک جایزه نباید اعتبار خود را از آدم‌ها کسب کند، بلکه باید به خلق اعتباری دست بزند که هر کسی به عنوان نویسنده، داور، سخنران یا شرکت‌کننده براساس این اعتبار و اعتماد دراین جایزه حضور پیدا کند.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین روش‌ها در کسب این اعتبار، سلامت اخلاقی در برگزاری جایزه است، این سلامت اخلاقی می‌تواند شیوه‌ي داوری آثار تا تفکر حاکم بر جایزه را شامل شود.

این نویسنده همچنین از وارد نشدن این جایزه به تفکرات محدود و خاص ایدئولوژیک به عنوان یکی از معیارهای سلامت اخلاقی آن نام برد و اضافه کرد: جایزه «داستان تهران» در همین گام نخست، درست عمل کرده و خودش را به سطحی رسانده‌است که در کنار دیگر جایزه‌های معتبر ادبی ایران قرار بگیرد.

وی پیشنهاد داد برگزارکنندگان این جایزه تنها به مسابقه اکتفا نکنند و با دعوت از نویسنده‌های مختلف مجموعه داستان‌هایی با موضوع شهر تهران نیز منتشر کنند.

نویسنده کتاب «بریم خوشگذرونی» با اشاره به اینکه شهر تهران، شهری بدون قصه، خیال و تصویر است و هنوز ادبیات ما آنگونه که باید به این شهر نپرداخته، گفت: همه شهرها نیاز به قصه دارند و آنچه به این جایزه اهمیت می‌بخشد، فرصتی است که برای خلق قصه‌های تهران ایجاد می‌کند، چراکه امروز تصویر ما از این شهر تنها تصویر یک خوابگاه یا محل کار و زندگی است، درحالی که شهری مثل پاریس، جدا از امکانات شهری خود، به خاطر انبوهی از قصه‌ها و تصاویر ذهنی که با ادبیات خلق شده‌اند، به چیزی بدل شده که ما امروز از این شهر در ذهن داریم.

محمودی ایرانمهر در پایان گفت: این ادبیات است که به شهرها و موقعیت‌های زمانی و مکانی مختلف غنا می‌بخشد، وگرنه یک ساختمان، یک شهر و هرآنچه به دست بشر ساخته می‌شود، نمی‌تواند مفهوم ذهنی خودش را منتقل کند.

اخبار | دوره‌ی دوم

193_8_ali_khodaei_04

علی خدایی می‌گوید برای نوشتن از تهران نباید تنها به شهری نگاه بیندازیم که امروز در آن زندگی می‌کنیم، بلکه باید تهران قدیم را هم در داستان‌ها تصویر کرد.

رئیس هیأت داوران اولین دوره جایزه «داستان تهران» در گفت‌وگو با ستاد خبری این جایزه، با اشاره به اینکه پارسال خبری ازتهران سی یا چهل سال پیش در داستان‌های ارسالی نبود، افزود: شاید بد نیست به این نکته فکر کنیم که آیا تنها باید نویسندگان جدید و یا جوان در این مسابقات و گردهمایی‌های ادبی شرکت کنند و آیا وقت آن نرسیده که از نویسندگان دیگر نیز بخواهیم که تهران خودشان را در قالب داستان ارائه‌ کنند، چیزی که ما پارسال کمتر شاهدش بودیم.

نویسنده کتاب «تمام زمستان مرا گرم کن» معتقد است نویسندگان جوان می‌توانند با تصویر کردن آنچه در دل نسل‌های گذشته است، تهران دیگری را هم در داستان‌های خود داشته باشند؛ تهرانی که مثلاً از زبان یک پدر و یا مادر در قصه روایت می‌شود.

خدایی گفت: جایزه داستان تهران فقط یک مسابقه نیست، بلکه یک گردهمایی بزرگ داستانی درباره تهران است و هرکس باید تهران خودش را در این فرم ادبی ثبت کند، مثل همان اتفاقی که در سینما شاهد آن بوده‌ایم.

این نویسنده با اشاره به اینکه باید همانطور که لایه‌های سطحی شهر تهران را می‌بینیم و تصویر می‌کنیم، عمق این شهر را هم ببینیم و تهران دیگری را نیز کشف کنیم، افزود: اگر خوب گوش کنیم هنوز صداهای گذشته در تهران وجود دارد؛ مثلاً وقتی نیمه‌شب است و در کوچه‌ای آواز بیات تهران را می‌شنوی.

وی تصریح کرد: جایزه «داستان تهران» تازه شروع شده و باید گام‌های خودش را بردارد و هرچه جلوتر می‌رویم فکرهای خوب و اندیشه‌های بهتری را نیز به این گردهمایی داستانی اضافه کنیم. مثلاً خود من آرزو دارم که جایزه داستان اصفهان نیز برگزار بشود. این ایده‌ای است که از دل جایزه «داستان تهران» بیرون آمده و باید منتظر ایده‌های خوب دیگری نیز باشیم.

نویسنده «کتاب آذر» با تأکید براینکه خوب است چراغ این جایزه در طول سال نیز روشن نگه داشته شود، به چاپ برخی از این داستان‌ها در مجله همشهری داستان به عنوان تلاشی در این راستا اشاره کرد و پیشنهاد داد که در کنار این کار، در طول سال نیز شب‌های داستان‌خوانی با موضوع تهران برگزار شود.

خدایی همچنین در مورد معیارهای لازم برای نوشتن داستانی درباره شهر تهران گفت: داستان در وهله اول باید داستان باشد و در وهله دوم روح مردم آن شهر و صدای آن شهر در داستان ثبت شده باشد؛ از جمله پرنده‌ها، کوچه‌ها، اسم‌ها، درخت‌ها، بر‌ج‌ها، ترافیک و هرچیزی دیگری که مال آن شهر است، بطوریکه وقتی من چشمم را می‌بندم و به داستان فکر می‌کنم، بتوانم شهر تهران را مجسم کنم.

دومین جایزه «داستان تهران» از سوی ماهنامه داستان همشهری برگزار می‌شود. بر اساس فراخوان این جایزه، مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه ۹۴ است.